Érdekes helyek. Érdekes szokások. Érdekes történetek.

Buszok a sínen

2019. március 11. - FuraTermék

A Barangolás blog képzeletbeli hasábjain már nem egy alkalommal foglalkoztunk a vasúti közlekedéssel, illetve annak történetével (vagy adott esetben hiányával).

coche_motor_ferrostaal_fcosa_01.jpg

Modern bolíviai sínbusz, amely már inkább tekinthető motorvonatnak, mint hagyományos busznak. (forrás: Wikipedia)

 

Mai posztunkban egy érdekes vasúti megoldást nézünk meg közelebbről, ez pedig nem más, mint a ma már kihalófélben lévő sínbuszok világa.

A kezdetek

r_lsbuss.jpg

Hilding Carlsson-sínbusz Svédországból. (forrás: Wikipedia)

 

Valamikor az 1920-as években merült fel először, hogy a nagy kapacitású személyszállító vonatok és a szintén akkoriban elterjedőben lévő motorvonatok mellé rendszeresíteni kellene a vasúti forgalomban egy kisebb, busz méretű személyszállító eszközt, amellyel a kisebb forgalmú vonalakat lehetne kiszolgálni. A gondolatot természetesen sok helyen tett követte, így az 1930-as évekre Európa számos országában jelentek meg a kifejezetten vasúti szolgálatra tervezett sínautóbuszok, illetve az eredetileg közúti forgalomra szánt autóbuszok vasúti forgóvázzal felszerelt változatai.

800px-ikarusz260sinautobusz.jpg

[...] az autóbusz, vagy autóbusz-koncepció, vagy autóbusz-részegységek vasúti járműként való felhasználást jelenti. A sínautóbusz technikailag motorkocsinak minősül, hiszen a vontatáshoz szükséges erőgép és a szállított személyek vagy áruk azonos járműegységen helyezkednek el. (Wikipedia)

Az 1930-as évek közepén a MÁV is rendszerbe állított egy sínautóbusz-típust (Aamot "Árpád"), amely rövid idő, alig három óra alatt tette meg a Budapest-Bécs távolságot (bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy ez inkább volt motorvonat, mintsem sínbusz).

800px-ikarusz260sinautobusz.jpg

MÁV Ikarus 260 sínbusz prototípusa Pusztaszabolcson, próbaúton. (forrás: Wikipedia)

 

1986-ban a MÁV megbízásából készítettek egy Ikarus-sínbusz-prototípust (MÁV Ikarus 260), azonban végül nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, így az egy szem elkészült sínbuszt hagyományos autóbusszá alakították át (vissza).

800px-fcl_railcar_3.jpg

Emmima M1c.82 sínbusz Olaszországból. (forrás: Wikipedia)

 

Az 1950-es években Nyugat-Németországban rendszerbe állítottak igazi kétéltű (közúti és vasúti forgalomban egyaránt használható) sínbuszokat is, azonban a futóművek bonyolult és időigényes cseréje miatt ezek hamar kikoptak a forgalomból.

Napjainkban

kolar_railbus_indianrailways.jpg

Indiai sínbusz pihenőn. (forrás: Wikipedia)

 

Ugyan a második világháború előtt és után számos helyen alkalmaztak sínbuszokat (kisebbeket és nagyobbakat egyaránt), idővel a fejlett országok vasúti infrastruktúráiból kikoptak. Manapság (ha a nosztalgiajáratokat nem nézzük), olyan országokban használnak sínbuszokat, ahol szegényes a vasúti infrastruktúra és korlátozottak a rendelkezésre álló erőforrások.

800px-perurail_291.jpg

Perui sínbusz. (forrás: Wikipedia)

 

Argentínában egy helyi vállalkozás 2009 óta gyárt modern sínbuszokat, amelyeket a gyenge terhelhetőségű vonalakon használnak, a szomszédos Bolíviában pedig még napjainkban is fontos szerepet töltenek be a távolsági közlekedésben (mint ahogy a poszt végén linkelt videón is látható, nem semmi körülmények között).

800px-rail_bus_manufacturd_by_sri_lankan_railway_engineers.jpg

A Srí Lankán manapság közlekedő sínbuszokat hagyományos buszokból alakították ki. (forrás: Wikipedia)

 

Srí Lankán az ország keleti vidékén tölt be fontos szerepet a sínbusz, amit - kivételesen - igazi autóbuszok átalakításával hoztak létre a helyi lakosság legnagyobb megelégedésére.

És akkor zárásként itt egy bolíviai sínbusz útja:

A bejegyzés trackback címe:

https://vilagbarangolo.blog.hu/api/trackback/id/tr814641856

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csaba03 2019.03.12. 04:42:52

az Ikarusnak jóval komolyabb és sikeresebb sínbusz projektje volt a 80-as években:
magyarbusz.info/2018/01/05/kotott-palyan/

gintonic.azigazi 2019.03.12. 07:05:37

Sosem ertettem minek kis motorvonatok videki szarnyakra mikor ott az autobusz+sinkerek combo. Az amtraknak van csomo olyan szervizkocsija ami f250 es csak raall a sinekre, hidraulika lenyomja a negy sinkereket es kesz a hajtany.

Zabalint 2019.03.12. 08:10:31

@gintonic.azigazi:
Amikor azokat a bzmotokat beszerezték, még volt utasforgalom ezeken a szárnyvonalakon. Aztán ahogy kihalt a lakosság, és a maradék is inkább buszozik, autózik az egyre lassabb menetidő miatt, ezek a motorvonatok ott maradtak.

Benbe · http://www.benbe.hu 2019.03.12. 10:43:32

@Zabalint: Jellemzően nem egyedül járnak: www.benbe.hu/tagriver.php?sor=bzmot&psz=&t1=&t2=&t3=&num=50&order=one&B1=Mehet A menetidő meg sok helyen csökkent, van, ahol úgy pörögnek a Bézék, mint Pesten a villamosok.

konrada 2019.03.12. 11:15:46

Sínbusznak csak ott van értelme, ahol nincs kiépült közút-hálózat, hiszen a pálya fenntartása-üzemeltetése 1 utasra kivetítve nagyságrendekkel több pénzt igényel mint a közúté, ahol nem csak 1 db óránként-félóránként átmenő busz adja az összes forgalmat.
Azaz Magyarországon nincs olyan speciális helyzet, ahol megoldás volna a több szerelvényből álló motorvonat helyett. (Tudom, van olyan viszonylat, ahol elég lenne, de azokat már rég be kellett volna zárni, felesleges pénztemetők.)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.03.14. 14:46:42

Sínbuszba kormány?Minek?
Hisz arra megy, amerre a sín viszi, nem?
:D