Érdekes helyek. Érdekes szokások. Érdekes történetek.

Barangolás a világban

A transzausztráliai vasút

2021. június 07. - FuraTermék

Blogunkon néhány évvel ezelőtt egy poszt erejéig már foglalkoztunk a világ leghosszabb (és legismertebb) transzkontinentális vasútvonalával, a transzszibériai vasúttal. Mai írásunkban megismerkedünk a legkisebb kontinens leghosszabb sínpárjával, amely a beszédes Indian Pacific névre hallgat.

800px-indian_pacific_at_sydney_terminal.jpg

Az Indian Pacific szerelvénye Sydney pályaudvarán. (forrás: Wikipedia)

 

Irány Ausztrália! 

Mielőtt még megismerkednénk magával a szerelvénnyel, amely összeköti Ausztrália legnépesebb városát, Sydneyt az ország legnyugatibb metropoliszával, Perth-tel, kénytelenek vagyunk egy rövid történelmi kitekintőt tenni. Ausztrália, mint államszövetség 1901-ben vált a Brit Birodalom domíniumává (de facto autonóm országává), amikor az addig különálló közigazgatással rendelkező gyarmatok egy közös szövetségi kormány irányítása alatt egyesültek. 

800px-railway_fremantle_western_australia.jpg

A nyomtáv-problémát Ausztráliában sok helyen egy harmadik sínszál lefektetésével orvosolták, így ugyanazt a vonalat több fajta nyomtávú szerelvény is használhatja. (forrás: Wikipedia)

 

Közös nyelv, közös nép, közös kultúra - csak éppen a vasúti fejlesztések nem voltak összehangolva, éppen ezért az egyes szövetségi államok (pontosabban a vasúttársaságok) más-más vasúti nyomtávot alkalmaztak a 19. századi nagy építkezések során - a keskeny nyomtávtól (600 mm) a normál nyomtávon (1435 mm) át egészen a széles nyomtávig (1676 mm). Persze minden nyomtávhoz más-más gördülőállomány kellett, s idővel igény mutatkozott az egyes vonalak közötti átjárhatóság biztosítására. 

1939-ben Ausztrália-szerte összesen tizenhárom nagy vasúti átrakodó-állomás működött, jelentős erőforrásokat kötve le feleslegesen a szállítmányozásban.

sprinter_near_somerton.jpg

Eltérő nyomtávú sínpályák egymás mellett. (forrás: Wikipedia)

 

Az 1950-es évektől végül nagyszabású vasútfejlesztési programot indítottak, amelyek eredményeképpen országos szinten kialakításra került egy normál nyomtávú (néhol vegyes nyomtávú) vasúti hálózat - ezen vonalak elsődleges szerepe a nyersanyagban gazdag (bánya)vidékek összekötése volt a nagy forgalmú kikötőkkel. Szinte mellékesen azonban 1970-től megnyílt a kapu az ausztrálok egy régi vágya előtt is: közvetlen, nyomtáv-váltás és átszállás nélküli vasúti összeköttetés megteremtése Sydney és Perth (azaz a keleti és a nyugati part) között. 

indian_pacific_map.gif

A transzausztráliai vasút térképen. A 4352 km hosszú vonal három milliós metropoliszt is érint, tényleges szerepe a tömegközlekedésben azonban nincsen. (forrás: Wikipedia)

 

A kontinensnyi országot nyugatról határoló Indiai-óceán (Indian Ocean) és a keleti parton mentén elterülő Csendes-óceán (Pacific Ocean) után elnevezett Indian Pacific transzausztrál expressz első szerelvénye 1970. február 23-án indult el Sydneyből, hogy aztán 75 óra (azaz röpke három nap) után befusson Perth pályaudvarára.

Természetesen elsődlegesen nem a személyszállítás volt a fő cél, hiszen aki gyorsan el akart jutni nyugatról keletre (vagy fordítva), az ekkor már repülőre ült, az idegenforgalmi lehetőségeket azonban ki akarták használni.

800px-indian_pacific_on_the_platform_at_east_perth.jpg

Az Indian Pacific saját dizájnú kocsikkal büszkélkedhet, (forrás: Wikipedia)

 

Az érintett szövetségi államok (Nyugat-Ausztrália, Dél-Ausztrália és Új-Dél-Wales) kormányai, valamint az ausztrál szövetségi kormány által megalapított vegyesvállalat által üzemeltetett járat a világ harmadik leghosszabb távon közlekedő személyszállító járata lett (a második helyezettel Kanada büszkélkedhet - talán róluk is lesz majd poszt nálunk), amely heti rendszerességgel közlekedik oda-vissza Sydney és Perth között. 

Az indulás óta a vonalba beiktatták Dél-Ausztrália szintén milliós fővárosát, Adelaide-et is.

nr28_ip_mt_lawley_2014_1.JPG

A vasútvonal egyes szakaszai villamosítottak, Sydney és Perth között azonban dízelvontatású szerelvények közlekednek. (forrás: Wikipedia)

 

Maga a vasútvonal 4352 km (2704,21 mérföld) hosszú, az általában tizenkét hálókocsiból és étkezőkocsikból álló szerelvények maximális sebessége pedig 115 km/h. A vonalon kizárólag dízelvontatással közlekednek az általában száz-százhúsz férőhelyes szerelvények. Mivel turisták számára kialakított vonatról van szó, gyakran iktatnak közbe megállókat, ahol rengeteg ajándéktárgyat lehet venni különböző programokon (például mini koncerteken vagy borászatok meglátogatásán) lehet részt venni.

guy_sebastian_indian_pacific_christmas_journey_2005.jpg

A vasúton utazó turisták a mintegy három nap alatt nem csak az ablakon bámulhatnak ki: a nem egy (és nem két) megálló során rögtönzött koncerteken, kulturális rendezvényeken vagy éppen borászat-látogatásokon vehetnek részt. (forrás: Wikipedia)

 

Az Indian Pacificen két komfortosztály van: az arany (Gold) és a platina (Platinum).

Mivel turistavonatról van szó, nem pedig tömegközlekedési eszközről, aki szeretné kipróbálni, annak picit a zsebébe kell nyúlnia: a Sydney-Perth viszonylaton a legolcsóbb jegy 1819 ausztrál dollár (nagyjából 400 ezer forint).

800px-indian_pacific_train_dining_car.jpg

Az Indian Pacific egyik étkezőkocsija. (forrás: Wikipedia)

 

Az 1970-es indulás óta számos szerencsétlenség történt már az Indian Pacific szerelvényeivel (összeütközésekre és kisiklásokra is volt már példa), a legsúlyosabb katasztrófában, 1999-ben hét ember vesztette életét, de szerencsére az ausztrál vasútra nem jellemzőek a mindennapi súlyos balesetek. 

nr27_ip_mt_lawley_2013.JPG

Úton a végállomás felé... (forrás: Wikipedia)

 

Zárásként itt egy rövid videó az Indian Pacific mindennapjaiból:

A bejegyzés trackback címe:

https://vilagbarangolo.blog.hu/api/trackback/id/tr516575892

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása