Érdekes helyek. Érdekes szokások. Érdekes történetek.

Barangolás a világban

A Csalagút

2025. március 10. - FuraTermék

A britek meglehetősen büszkék arra, hogy noha országuk Nyugat-Európában helyezkedik el, annak mégsem szerves része, hiszen egy szigetcsoporton található annyira imádott Egyesült Királyságuk. 

navette_camions_eurotunnel.jpg

Kamionszállító vasúti szerelvény az alagút bejáratánál. (forrás: Wikipedia)

 

Ami viszont egyrészt áldás (hiszen megnehezítette az inváziós seregek dolgát), az másrészről átok is, hiszen az újkorban felélénkülő kereskedelem igényelte volna egy "száraz" összeköttetés biztosítását. A hosszú időn keresztül dédelgetett álmok végül egy vasúti alagút formájában öltöttek testet: a "Tovább" gomb után következzen a Csatorna-alagút, vagyis Csalagút rövid története!

A korai tervek

A Brit-szigetek - mint írtuk volt a bevezetőben - az Atlanti-óceánnak és tartozékainak (a La Manche/English Channel csatorna és az Északi-tenger) köszönhetően hosszú évszázadokon át védve volt egy nagyszabású inváziótól; arról pedig, hogy az inváziós seregeket szállító flottáknak eszükbe se jusson megközelíteni a brit partokat, a félelmetes hírű Királyi Haditengerészet (Royal Navy) gondoskodott.

Ez persze nem szegte kedvét a vállalkozó szellemet egyáltalán nem nélkülöző ötletelőknek: elsőként a napóleoni háborúk idején, az 1800-as évek elején maguk a franciák terveztek egy alagutat, amellyel száraz lábon juttathatták volna át seregeiket a csatorna túloldalára; ebből az ötletből végül nem lett semmi - Napóleon el volt foglalva Európa többi részének meghódításával.

albertmathieufavierplanofcoachservicethroughtthechanneltunnel.png

Az 1800-as évek elején készített francia terv a La Manche csatorna alatti alagútról - akkoriban még inváziós céllal készítették volna el a járatot. (forrás: Wikipedia)

 

A 19. század második felében, amikor az Egyesült Királyság és Franciaország már szövetségeseknek számított, az ötletet tett is követte: 1880-ban egy bizonyos ezredes, Frederick Beaumont vezetésével a La Manche mindkét oldalán hozzáláttak az alagútépítésnek - 1883-ra az angol oldalon már két kilométernyi, alagútfúró géppel elkészített szakasszal voltak készen, amikor a brit hadvezetés leállította a projektet. Hiába, az inváziótól való félelem sok mindent felülírt akkoriban.

lioncannotfacethecrowingofcock.png

A 19. század végén készített amerikai karikatúra a csatorna alatti alagút veszélyeire (egy Nagy-Britannia elleni francia invázióra) hívta fel a figyelmet. (forrás: Wikipedia)

 

És milyen jól tették: képzeljük el, 1940-ben milyen fejfájást okozott volna egy tenger alatti alagút a brit hadvezetésnek a német invázió árnyékában...

1922-ben a brit oldalon fekvő Dovernél még építettek egy alig száz méter hosszú feltáró alagutat, de a csatorna alatti alagút ötlete ezután hosszú évtizedekre lekerült a napirendről.

Elkezdődhet az építkezés

A második világháború utáni Európában ugyan már a vörös fenyegetéstől rettegtek emberek milliói, de a hidegháború végére ez a veszély is enyhülni látszott - ráadásul időközben a britek is csatlakoztak az Európai Gazdasági Közösséghez, s mind szorosabb gazdasági kapcsolatokat alakítottak ki a nyugat-európai államokkal. időszerű volt tehát újra elővenni a csatorna vize alatt futó vasúti alagút ötletét, amelyet ekkor már mind a brit, mind a francia kormány teljes mellszélességgel támogatott.

800px-robbinsmarkham_machine_in_factory.jpg

Az alagút építésénél nagy teljesítményű alagútfúró pajzsokat terveztek alkalmazni. (forrás: Wikipedia)

 

1975-ben - próbaképpen - egy 250 méter hosszú alagutat fúrtak modern alagútfúró pajzzsal Dovernél, de ezután évekre leállt a munka; hiába volt meg az akarat, ha az akkoriban hatmilliárd (!) fontra becsült építési költségeket nehéz volt előteremteni...végül magánbefektetőket vontak be a projektbe, így a Margaret Thatcher brit miniszterelnök asszony és François Mitterrand francia köztársasági elnök által 1986-ban aláírt, az alagút építését lehetővé tevő canterbury-i egyezménnyel egyúttal koncesszióba is adták az üzemeltetést brit és francia magánvállalatoknak.

Ezekből a vállalatokból végül két céget hoztak létre: az alagút építéséért felelős Transmanche-Linket (TML) és az alagutat később fenntartó Eurotunnel (amely napjainkban Getlink néven ismert) vállalatot.

Épül az alagút

A brit és francia szárazföld közötti vízfelület átszelésére már idejekorán a La Manche legkeskenyebb szakaszát, a brit Dover és a francia Calais közötti Doveri-szorost választották ki, itt ugyanis csak 34 kilométer széles vízfelület választja el a két országot egymástól.

A kezdeti időszakban több elképzelés is szóba került: voltak tervek a hídépítésre, a vegyes, alagút-híd kombinációra (mint ahogy azt Dánia és Svédország megvalósította az Öresund-szorosnál), s egyes elképzelések szerint nem csak vasúti, hanem közúti forgalom is helyet kapott volna az alagutakban. 

course_channeltunnel_hu_svg.png

Az alagút sematikus térképe. (forrás: Wikipedia)

 

A végül nyertes pályázat két vasúti alagút kialakítását foglalta magában (hogy egyszerre mindkét irányban zavartalan lehessen a forgalom), a két alagutat pedig teljes hosszában egy szervizalagútnak kellett összekötnie, amely egyúttal menekülési lehetőséget is biztosított.

Az alagútépítés végül 1988-ban vette kezdetét: mind a francia, mind a brit oldalról egyszerre indultak meg, s a tervek szerint a tenger alatti talajban előre meghatározott ponton kellett találkozniuk. A brit oldalon négy, a francia oldalon öt fúrópajzzsal dolgoztak a szakemberek (volt időszak, amikor 15 ezer ember dolgozott a projekten). Az első nagy áttörést (szó szerint) végül 1990. december 1-jén érték el, amikor a televízió kameráinak kereszttüzében a szervizalagutat egyesítették a britek és a franciák.

A BBC riportere a brit Graham Fagge-t és a francia Philippe Cozette-et úgy jellemezte, mint az első embereket nyolcezer év óta, akik szárazföldön keltek át a csatornán.

a_deli_pajzs_a_keresztezokamraban.jpg

Az alagútfúró pajzs munka közben. Mind a brit, mind a francia oldalról elindultak a pajzsok, amelyek aztán nagyjából félúton találkoztak egymással. (forrás: Wikipedia)

 

Időközben a két vonalalagutat is sikeresen egyesítették, s miután az utolsó simításokat is elvégezték az 50 460 méter hosszú alagútrendszeren (amelynek falazatár előre gyártott vasbeton elemek alkották), 1994. május 6-án II. Erzsébet királynő egy Eurostar-szerelvény fedélzetén átvonatozott a francia Calais-be, ahol Mitterand köztársasági elnök társaságában hivatalosan is megnyitotta a Csatorna-alagutat (angolul Channel Tunnel, franciául Tunnel sous la Manche, szép szóösszerántással pedig Chunnel, azaz Csalagút). A menetrendszerű teherszállítás júniusban, a személyszállítás pedig novemberben vette kezdetét.

800px-319008_at_sandling.jpg

Az ünnepélyes megnyitóra gyülekező tömeg az Egyesült Királyságban 1994-ben. (forrás: Wikipedia)

 

Az alagút építési költsége végül a tervezett hatmilliárd helyett nagyjából tízmilliárd fontba került.

És hogy a magyar szív is dagadjon a büszkeségtől: az északi alagút egyik szakaszának fő építésvezetője a szakmai berkekben "metróguru" névvel emlegetett, a pajzsos alagútépítés világszinten elismert szaktekintélye, Klados Gusztáv volt - az úriember szó szerint bejárta a világot, s Indiától kezdve Dél-Afrikán át egészen Budapestig részt vett alagútépítéseken.

Mindennapi üzemben

tunnel_typical_x_section_resize1_cropped.jpg

Az alagútrendszer sematikus metszeti képe. A két fő alagút közötti kapcsolatot egy szervizalagút biztosítja, amely nem csak a karbantartó személyzet mozgását könnyíti meg, de menekülési útvonalként is szolgál. (forrás: Wikipedia)

 

Mind a brit (a Dover melletti Folkestone-ban), mind a francia (a Calais városához közeli Coquelles-ben) oldalon kialakítottak egy-egy vasúti terminált, ahol az alagútba belépésre várakozhatnak a szerelvények, illetve ahol a járművek felhajthatnak a kifejezetten a szállításukra kialakított vagonokba - a járművek utasai pedig a személyvagonokban foglalhatnak helyet az átkelés során.

Az alagút vasúti összeköttetést biztosít London, Párizs és Brüsszel között.

channel_tunnel_geological_profile_1_svg.png

Az alagutakat a tenger alatti márgás kőzetrétegen vezették keresztül. (forrás: Wikipedia)

 

A Csalagúton évente nagyjából tízmillió ember kel át, s több, mint húszmillió tonna árut mozgatnak meg a tehervonatok és a járműveket (teherautókat, buszokat és személyautókat) szállító, úgynevezett kompvonatok. A személyautó-szállító vagonok kétszintes, zárt kialakítású vasúti kocsik, amelyeknek fala tűzálló bevonatból készült; a teherautó-szállító kocsik nyitott kialakításúak, míg a buszszálló vagonok szintén zártak, de csak egyszintesek.

800px-channel_tunnel_car_shuttle_2010_3479.jpg

Autóbuszszállító szerelvények a francia oldalon. (forrás: Wikipedia)

 

Az alagútban a szerelvények 120-160 km/h-s sebességgel közlekednek (maga az alagút műszakilag akár a 200 km/h-s sebességre is alkalmas lenne) - ennél a tempónál hatalmas mennyiségű levegő torlódik össze a szerelvény előtt, amelyet a fő alagutak mellett kialakított szellőzőalagutak segítségével vezetnek el. Az alagútban a legnagyobb veszélyt a tűz jelenti - eddig számos alkalommal kellett lezárni az átkelőt ilyen események miatt; a legsúlyosabbak az 1996-os és a 2008-as tűzesetek voltak, amikor több ember is megsérült, a közlekedést pedig hónapokon keresztül korlátozták. A szerelvényeken utazók menekülését szolgálják a 375 méterenként kialakított átjárók a szervizalagúttal. 

chargement_voiture_eurotunnel.jpg

Beszállás! (forrás: Wikipedia)

 

Az alagutat - és az abban közlekedő szerelvényeket - az Egyesült Királyságba illegálisan bejutni szándékozó bevándorlók is rendszeresen igénybe szokták venni; közülük sajnos már többen vesztették életüket, amikor megpróbáltak feljutni a francia oldalon a szerelvényekre.

channel_tunnel_service_road_midpoint.jpg

A szervizalagút középpontja, ahonnan egyenlő távolságra van az Egyesült Királyság és Franciaország. (forrás: Wikipedia)

 

tml_construction_locos.jpg

A karbantartó személyzet vasúti szerelvénye. (forrás: Wikipedia)

 

A Csalagútban egyébként a 2010-es években kialakították a mobilhálózat-lefedettséget, s az építmény 2022 óta már nem csak vasúti, hanem elektromos kapcsolatot is biztosít az Egyesült Királyság és Franciaország között: ekkor helyezték üzembe az 1000 MW teljesítményű, nagyfeszültségű egyenáramú kábelt.

chris_froome_the_first_man_to_cycle_through_the_eurotunnel_14570544596.jpg

A szervizalagút időnként kerékpáros kihívások helyszíne. (forrás: Wikipedia)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vilagbarangolo.blog.hu/api/trackback/id/tr5918811912

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2025.03.12. 02:35:42

Pár éve volt nagy dérrel-dúrral beharangozott téma, miszerint a német és a skandi partokat is össze akarnák kötni ilyen tenger alatti vasúttal.És hogy talán 2030 körül adnák át.Nem tudom, hogy mi van ezzel a projekttel, elindult e vajon.A nyomvonal talán a legrövidebb német-dán kompviszonylat (Rodbyhamn-Puttgarden) környékén lett volna.Hát majd kiderül, hogy mi lesz belőle, de lehet hogy inkább beborulni fog...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2025.03.12. 02:37:14

@geegee: izé, na, helyesen Puttgarden-Rodbyhavn az átjáró.

KékFény66 2025.03.12. 23:46:53

Érdekes írás, de a szerviz szó rövid i. Még ha az emberek és még a címfestők 90%-a rosszul is írja...

FuraTermék · www.furatermek.blog.hu 2025.03.13. 08:39:39

@geegee: erről a tervről nem hallottam, de ha megvalósul, csillagászati összegekbe fog kerülni, az biztos.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2025.03.19. 09:26:02

@FuraTermék: Jó, nyilván nem lesz filléres beruhátás, de az angol Csalagútnál valszeg olcsóbb lesz, vagy kéne legyen, hiszen szűkebb a tengerszoros...Vagy ki tudja.
Közben meg is találtam a linket a TottaKáron:
totalcar.hu/magazin/hirek/2021/01/02/elkezdodott_a_daniat_nemetorszaggal_osszekoto_alagut_epitese/
Ez ugye 2021-es cikk, hát hogy azóta mennyire vitte el a válság, a covid meg a háború az egészet a bánatba, azt nem tudom.A videót meg elvitte a cica belőle, kár, mert jó volt.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2025.03.19. 09:41:48

@geegee: Illetve még annyi helyesbítés, hogy rosszul emlékeztem, nem vasút, hanem sima alagutas közút, tehát mindenki a saját kerekein gördülne... :-)
És találtam egy viszonylag friss hírt is, 2025 januári, miszerint dolgoznak, halad a projekt, jó hír.
www.femern.info/en/news/how-connection-fehmarn-belt-link-being-built-german-side
süti beállítások módosítása