A háborúskodás, hadviselés hosszú időn keresztül elsősorban a férfiak szakterületének számított, a hölgyek legfeljebb kisegítő szerepkörben tűnhettek fel a csatatereken (s itt most nem feltétlenül az egyik legősibb mesterségre gondolunk); az időnként előforduló kivételek (mint amilyen a legendás Jeanne d'Arc) inkább erősítették a szabályt, mint megbontották volna.
Női búvárok még a parton - mai posztunkban ezen kívül nem lesz szó róluk. (forrás: Wikipedia)
A szárazföldön harcoló katonák mellett nem volt ez másként a haditengerészeteknél sem, ahogyan a legveszélyesebb tengeri fegyvernemnél, a tengeralattjárókon szolgálóknál sem találhattunk nőket hosszú időn keresztül. Manapság már szép számmal szolgálnak nők a világ fegyveres erőinél, nem egyszer a legmagasabb rendfokozatokat is betöltve; mai írásunkban bemutatunk néhány országot, ahol már a víz alatt is szolgálhatják hazájukat az egyenruhás hölgyek.
Egy hadihajón való szolgálat gyakran hosszú hónapokra elszólítja a honi kikötőktől a tengerészeket, szinte vég nélküli bezártságra ítélve őket. Ez az állítás fokozottan igaz a tengeralattjárós fegyvernemre: napjainkban már nem egyszer szó szerint hónapokat kell a vízfelszín alatt eltölteniük, felszíni hajókon szolgáló társaikkal ellentétben ráadásul a friss levegőt és a napfényt is kénytelenek nélkülözni.
Az amerikai légierő vadászpilóta hölgyei - a 20. században a világ haderőinek többsége megnyílt a szebbik nem képviselői előtt, akik már harcoló beosztást is kaphattak; a tengeralattjárós fegyvernem azonban egészen a század végéig tiltott terület volt számukra, s a legtöbb helyen még ma is az. (forrás: Wikipedia)
Talán ennek is köszönhető, hogy a tengernagyok hosszú időn keresztül hallani sem akartak arról, hogy nőket engedjenek a bevetésre induló tengeralattjárókra - úgy voltak vele, hogy a hosszútávú összezárása a hölgyeknek a macsókkal csak bajok és konfliktusok forrása lehet, ráadásul indokként hozták fel azt is, hogy egyszerűen nem lenne elég hely a nők számára külön helyiségek (szállás, illemhelyek) kialakítására. Ezt a problémakört villantotta fel az 1996-os amerikai vígjáték, a Tűz a víz alá! is.
A felszíni hadihajókon a már említett kisegítő szerepkörökben (elsősorban ápolónőként) már korábban megjelentek a hölgyek.
Amerikai Seawolf-osztályú vadász-tengeralattjáró belseje; a "búvárnaszádokat" még napjainkban is a szűk terek jellemzik. (forrás: Wikipedia)
Miközben a női egyenjogúság szélsebesen terjedt, a 20. század majdnem anélkül múlt el, hogy a nők tengeralattjárón való szolgálatának tilalmát akár csak egyetlen országban is feloldották volna...
...de csak majdnem: a jeget 1985-ben a norvég haditengerészet törte meg, amikor parancsnokai engedélyezték a szebbik nem tagjainak víz alatti szolgálatát. A történelem első női tengeralattjáró-parancsnokát is az északi királyság adta a világnak, amikor 1995. szeptember 11-én Solveig Krey kapitány asszony átvette az egyik Kobben-osztályú egység irányítását.
Az Ausztrál Királyi Haditengerészet egyik női tengeralattjárósa az egyik Collins-osztályú egység fedélzetén. (forrás: Wikipedia)
A következő a sorban egy másik skandináv állam, Dánia volt, ahol 1988-tól szolgálhatnak nők a tengeralattjárókon is (habár az ország jelenleg egyetlen ilyen egységgel sem rendelkezik), a következő évben pedig Svédországban is megjelenhettek hölgyek a tengeralattjárókon. Ausztrália 1998-tól, Kanada és Spanyolország pedig 2000-től engedélyezi nők szolgálatát a tenger mélyén.
Barack Obama amerikai elnök és felesége az első, tengeralattjárós képzésre jelentkezett nők társaságában. (forrás: Wikipedia)
2010 áprilisában a világ legerősebb haditengerészetével rendelkező Egyesült Államok is megnyitotta tengeralattjáróinak "kapuit" a nők előtt, míg 2014 májusától az első három nő is csatlakozhatott a Királyi Haditengerészet tengeralattjáró-legénységeihez. Franciaországban 2017-től teljesítette első, hetvennapos járőrútját az egyik ballisztikus rakétát hordozó tengeralattjáró koedukált legénysége - a franciák a következő generációs tengeralattjáróikat már úgy tervezik, hogy teljes mértékben megfeleljenek a kétnemű legénység igényeinek.
A francia haditengerészet Le Vigilant névre hallgató ballisztikus rakétát hordozó tengeralattjárója - az egyik ilyen Triomphant-osztályú egység teljesítette az első, koedukált legénységű francia tengeralattjárós küldetést. (forrás: Wikipedia)
Az egyik (ha nem a) legismertebb női tengeralattjárós tiszt az argentin Eliana Krawczyk korvettkapitány volt, aki a tragikus sorsú ARA San Juan tengeralattjáró utolsó bevetésén, 2017 novemberében merült hullámsírba bajtársaival együtt a déli Atlanti-óceánon.
Eliana Krawczyk korvettkapitány asszony, az argentin haditengerészet első női tengeralattjárós tisztje, aki 2017-ben életét vesztette az ARA San Juan katasztrófájában. (forrás: Wikipedia)
Az elmúlt időszakban még Hollandia (2019-ben) és Japán (2020-ban) is feloldotta a nők tengeralattjárós szolgálatának tilalmát, a legfrappánsabb lépést azonban kétségkívül a bolgároknak sikerült összehozniuk: a törvényhozás 2010-ben engedélyezte a nők szolgálatát a tengeralattjárókon, majd nem sokkal később költségvetési okok miatt kivonták az utolsó ilyen egységüket is a hadrendből.
Mondjuk lehet, hogy jobban is jártak, hogy nem erőltették a dolgot, hiszen egy ősöreg, az 1950-es évek végén gyártott 633-as tervszámú (NATO-kóddal Romeo-osztályú) tengeralattjáróról, a Szláváról volt szó, ami azóta múzeumként várja a látogatókat - hölgyeket és férfiakat egyaránt.