Érdekes helyek. Érdekes szokások. Érdekes történetek.

Barangolás a világban

Nemzetközi hidak

2022. március 28. - FuraTermék

Mai barangolós posztunkban egy válogatást olvashattok néhány nemzetközi hídról, amelyek nem csak fizikailag, de jelképesen is összekötnek gyakran teljesen különböző országokat.

800px-malaysia-singapore_second_link_linkedua.jpg

Az egyik Szingapúrt Malajziával összekötő nemzetközi híd, amelyről mai posztunkban több szó nem fog esni. (forrás: Wikipedia)

 

Mint azt már megszokhattátok, válogatásunk ezúttal is szubjektív, ezért ha esetleg valamely kedvenc kimaradt volna, elnézést kérünk!

Afganisztán-Üzbegisztán

A Barátság-híd

rian_archive_58833_withdrawal_of_soviet_troops_from_afghanistan.jpg

A Barátság-híd 1989 elején szerzett nemzetközi hírnevet magának, amikor pályáján hagyták el az utolsó harcoló szovjet csapatok Afganisztánt. 1991 után a híd immáron Üzbegisztánt kötötte össze Afganisztánnal. (forrás: Wikipedia)

 

A napjainkban Afganisztánt Üzbegisztánnal összekötő, az Amu-darja folyót átívelő Barátság-híd (Мост Дружбы) építését még a Szovjetunió idején kezdték el, s aztán 1982-ben adták át a forgalomnak, amely akkoriban még jobbára a szomszédban baráti céllal állomásozó szovjet csapatok utánpótlásának biztosítására szolgált.

A szovjetek 1979 végén megkezdett afganisztáni háborújának első éveiben az Amu-darján még pontonhidak biztosították a szárazföldi összeköttetést.

the_friendship_bridge_connects_mangusar_uzbekistan_and_hariatan_afghanistan.jpg

A hídpálya napjainkra elég leromlott állapotba került. (forrás: Wikipedia)

 

A közúti és vasúti hídként egyaránt funkcionáló Barátság-híd végül 1989. február 15-én vonult be a történelembe véglegesen, amikor a híd pályáján hagyták el Afganisztánt az utolsó szovjet katonák, véget vetve egy majd' tíz éves, gyakorlatilag teljesen értelmetlen intervenciónak. 1997-ben a hidat a tálibok és az Északi Szövetség erői között fokozódó harcok miatt le kellett zárni, s újbóli megnyitására csak az amerikaiak bevonulását követően, 2001 után került sor. 

Dánia-Svédország

Az Øresund-híd

1024px-oresundbrucke_ansicht_von_klagshamn.jpg

Távoli kapocs Dánia és Svédország között. (forrás: Wikipedia)

 

Mai második hidunk szintén kombinált, vasúti és közúti forgalomnak is helyet adó hídpálya (itt azonban két külön szinten halad a közúti és vasúti forgalom), amely a két skandináv államot, Dániát és Svédországot - pontosabban a dán fővárost, Koppenhágát a svéd "metropolisszal", Malmövel - köti össze az Øresund (avagy svédül Öresund) tengerszoros felett - innen ered a híd neve is, amely a rendkívül találó Øresund-híd (dánul Øresundsbroen, svédül Öresundsbron) nevet viseli.

_resund_bridge_from_the_air_in_september_2015.jpg

A hídpálya két pilonja között szintén biztonságosan átkelhetnek a hajók, a fő tengeri forgalom azonban azon a szakaszon folyik (úszik), ahol a forgalmat a dán oldalon alagútba terelik. (forrás: Wikipedia)

 

Igazság szerint a hídpálya nem íveli át a teljes szorost, hanem egy mesterséges szigeten (Peberholmon) ér véget a közepén, ahonnan alagút formájában biztosítja az összeköttetést Dánia és Svédország között, hogy a világ egyik legforgalmasabb tengeri útvonalán ne zavarják a hajózást.

800px-oresundsbrons_vajrar_1.jpg

Az autók a felső, a vonatok az alsó szinten közlekednek. (forrás: Wikipedia)

 

A 7845 méter hosszú híd megépítésének ötlete egyébként már a 20. század elején felvetődött, de gyakorlati megvalósítására csak az 1990-es években került sor: az 1995-ben kezdődött építkezés után 1999-ben nyitották meg a forgalom előtt, így a dánok és svédek már nem csak repülőn vagy hajón (kompon) tudtak átkelni egymás országába - a tranzitforgalomról nem is beszélve.

Kína-Észak-Korea

A Kínai-Koreai Barátság hídja

bombing_of_yalu_river_bridges_at_sinuiju_dandong_nov_1950.jpg

A Kínát előbb Koreával, majd Észak-Koreával összekötő híd amerikaiak általi lebombázása a koreai háború idején. (forrás: Wikipedia)

 

Kínát és a nagyobb területű koreai államot több közúti és vasúti híd is összeköti - mai válogatásunkban az egyik legikonikusabbnak számítót, a Kínai-Koreai Barátság hídját (kínaiul 中朝友谊桥, koreaiul 조중우의교) mutatjuk be nektek. A Jalu (Amnok) folyó telett Dadong kínai és Szinidzsu észak-koreai várost összekötő, 940 méter hosszúságú közúti-vasúti híd egy régebbi szerkezettől alig száz méterre került megépítésre a japánok által 1937 és 1943 között, hogy megkönnyítsék a Mandzsúriában állomásozó egységeik utánpótlását.

dandong_liaoning_province.jpg

Bal oldalon a japánok által épített Barátság-híd, jobb oldalon a még a kínai császári idők végén, 1911-ben átadott, majd amerikaiak által részben lebombázott hídpálya a kínai Dandong városa felől nézve. (forrás: Wikipedia)

 

A régebbi, 1911-ben átadott hidat az amerikaiak a koreai háború során lebombázták - pontosabban a hídpálya koreai oldalát, arra vigyáztak, hogy kínai oldalon ép maradjon a szerkezet.

800px-driving_on_sino-korean_friendship_bridge.jpg

A hídon vasúti és közúti közlekedés lehetséges, a gyalogosforgalom számára azonban nem épített járdát. (forrás: Wikipedia)

 

A híd érdekessége, hogy a gyalogosforgalom számára nem került kialakításra járda (na nem mintha olyan élénk lenne a két ország közötti gyalogosforgalom) - az egyetlen vasúti sínpár mellett egy sávnyi út fért el, amely hosszú időn keresztül a legfontosabb kapocs volt Kína és Észak-Korea között.

Magyarország-Szlovákia

A Mária Valéria híd

esztergom_bridge_1969.jpg

1969-es panoráma a híd pilléreivel Esztergom felől nézve. (forrás: Wikipedia)

 

A magyarországi Esztergomot a szlovákiai Párkánnyal összekötő, Duna felett átívelő Mária Valéria híd (szlovákul most Márie Valérie) története annyiban különleges, hogy pályafutását nem nemzetközi hídként kezdte (a Ferenc József lányáról elnevezett hidat 1895-ben adták át), a történelem azonban közbeszólt, miután 1920-ban a trianoni békeszerződés a Duna ezen szakaszát Magyarország és Csehszlovákia közötti államhatárrá változtatta.

Ekkor a csehszlovák légionáriusok felrobbantották a közel 520 méter hosszú hídpálya északi részét, amelyet néhány évvel később állítottak helyre.

esztergom_2014_03_19_50.JPG

2001 óta újra összeköti a Mária Valéria híd Esztergomot a szemközti Párkánnyal. (forrás: Wikipedia)

 

A második világháború során a hídpálya egyes részeit ismét felrobbantották, így a következő évtizedekben mementóként emlékeztette a két szemközti település lakóit és a látogatókat a háborús pusztítás értelmetlenségére. A rendszerváltást követően Magyarország egyezményt kötött az újonnan létrejövő Szlovákia vezetőivel a híd második újjáépítéséről, amely végül 2001 októberében fejeződött be, újból összekötve Esztergomot Párkánnyal.

Zambia-Zimbabwe

A Viktória-vízesés hídja

victoria_falls_bridge_1905.jpg

A Viktória-vízesés hídjának (Victoria Falls Bridge) építése 1904-ben. (forrás: Wikipedia)

 

Mai posztunk utolsó szereplője a Mária Valéria hídhoz hasonlóan szintén belföldi átkelőhelyként kezdte meg működését - a brit gyarmati fennhatóság alatt ugyanis nem sok különbség volt a névleg külön igazgatott Észak- és Dél-Rodézia között.

1024px-puente_de_las_cataratas_victoria_zambia-zimbabue_2018-07-27_dd_10.jpg

A napjainkban Zambiát Zimbabwével összekötő híd szintén kettős (közúti-vasúti) rendeltetésű. (forrás: Wikipedia)

 

A világ egyik leggyönyörűbb panorámájával - háttérben a híres Viktória-vízeséssel - büszkélkedő híd építését 1904-ben kezdték meg a britek a Zambézi folyó felett, hogy aztán egy évvel később már át is adhassák a forgalomnak. A 128 méteres szakadék felett átívelő közel kétszáz méteres, szintén kettős rendeltetésű (vasúti-közúti) hídpálya de facto 1964-ben vált nemzetközi kapoccsá, amikor Észak-Rodézia Zambia néven elnyerte függetlenségét az Egyesült Királyságtól - a szomszédos Dél-Rodézia fehér kormánya a következő évben nyilvánította ki egyoldalúan önállóságát.

800px-victoria_falls_from_the_helicopter.jpg

A világ egyik legszebb panorámájával a háttérben. (forrás: Wikipedia)

A rodéziai függetlenség kikiáltása után a hidat lezárták a forgalom elől, s zárva is maradt a következő tizenöt évben: csak 1980 óta használhatják a vasúti szerelvények és az autók, hogy az évről évre ide látogató több tízezer külföldi turistáról már ne is beszéljünk.

A bejegyzés trackback címe:

https://vilagbarangolo.blog.hu/api/trackback/id/tr2717787356

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása