Érdekes helyek. Érdekes szokások. Érdekes történetek.

Barangolás a világban

Sinkanszen

Száguldani tudni kell

2018. július 09. - FuraTermék

Az 1964-es év nagy jelentőséggel bír Japán történetében: a második világháború borzalmas pusztítását követően az ország nagy részét ekkorra már újjáépítették, a gazdaság szárnyalt, nem mellesleg pedig ebben az évben az ország fővárosa, Tokió adott otthont a soron következő, XVIII. nyári olimpiai játékoknak.

800px-jrc_n700_series_z28.jpg

Áramvonalas forma. (forrás: Wikipedia)

 

És mai posztunk témája is ekkor született meg: az olimpiához kapcsolódóan, de még annak megnyitója előtt adták át az utasforgalomnak a Tokió-Ószaka szakaszon a világ első nagysebességű vasútvonalát, az "Új fővonalat" - vagy ahogy talán többen ismerik: Sinkanszen (新幹線). 

Mint írtuk volt, az 1960-as évek elejére Japánban szabályos gazdasági robbanás következett be: a délkeleti partvidék mentén létesült gyárak, üzemek komoly munkaerőt igényeltek, akiknek egy része a környező vidékekről, ingázással (tömegközlekedéssel - elsősorban vasúton) járt be dolgozni. A növekvő igények miatt a kormány elhatározta, hogy fejleszteni kell a vasúti közlekedést.

1024px-tokaido_shinkansen_map.png

Az 1964-ben elsőként átadott, Tokiót és Ószakát összekötő nagysebességű vasútvonal térképen. (forrás: Wikipedia)

 

Ennek keretében az 1960-as évek elején hozzáláttak egy vadonatúj, normál nyomtávú (1435 mm-es), nagysebességű vasút létrehozásához. 

0_series_yurakucho_19670505.jpg

Az első időben még az úgynevezett 0-ás sorozat motorvonatjai közlekedtek a vonalon. (forrás: Wikipedia)

 

Japánban a vasúthálózat nagy része keskeny, 1067 mm-es nyomtávolságú volt akkoriban - és az ma is. A nagysebességű vasútnál azonban célszerű volt normál (nagyobb terhelhetőségű) nyomtávú vonalat kiépíteni, a már meglévő hálózattól szeparáltan (ami a biztonság miatt nem volt utolsó szempont).

1024px-rail_joint_of_shinkansen.jpg

A Japánban megszokottal ellentétben a Sinkanszen-hálózatot nem 1067 mm, hanem 1435 mm nyomtávolságúra építették. (forrás: Wikipedia)

 

De a japán vasút nem csak a nyomtávolságban különbözik európai testvéreitől: itt egyáltalán nincsen kizárva, hogy ha valamilyen okból szeretnél beszélni az állomásfőnökkel, egy echte macskával kell tárgyalnod.

Még az 1964-es átadás előtt a Sinkanszennel számos sebességi világrekordot döntöttek meg (ekkor lépték át a 200, majd a 250 kilométer per órás sebességet), a normál üzemben pedig a korábbinál sokkal gyorsabb és kényelmesebb utazási lehetőséget biztosítottak japánok (és az országba látogató külföldi turisták) százezrei számára. 

800px-shinkansen_type_0_hikari_19890506a.jpg

A Sinkanszen jelentősen lerövidítette az utazás idejét és kényelmesebb is volt, mint a hagyományos vasút szerelvényei. (forrás: Wikipedia)

 

A következő évtizedekben tovább bővítették a Sinkanszen-hálózatot (maga a Sinkanszen kifejezés eredetileg egyébként csak a vasútvonalat jelölte, a rajta közlekedő szerelvényeknek külön nevük volt - mára viszont már a japán nagysebességű vasút szinonimájává vált világszerte).

fujibullettrain-1024x576.jpg

Ikonikus fotó, rajta Japán két (modern és hagyományos) jelképével. (forrás: jrailpass.com)

 

Napjainkban hét főbb vonalon, több mint 2700 kilométeren közlekednek a felkelő nap országában Sinkanszenek; további szakaszok is ebbe a hálózatba tartoznak: ezeket az úgynevezett mini-Sinkanszen-vonalakat a helytakarékosság és az idő megspórolása jegyében a korábban 1067 mm-es nyomtávolságú szakaszok 1435 mm-re történő átépítésével alkották meg.

shinkansen_map_201703_en.png

A japán nagysebességű vasúthálózat napjainkban. (forrás: Wikipedia)

 

Habár a szomszédos Középső Birodalomban, Kínában a nagysebességű vasúthálózat hossza már jócskán meghaladja a Sinkanszenét (igazából Spanyolországban, Németországban és Franciaországban is), a francia TGV-k pedig galád módon elorozták a sebességi világrekordot is (amely ma már jócskán 500 kilométer per óra felett van!), a Sinkanszen még mindig a fejlett és modern Japán egyik jelképének számít (igen, a másik ilyen jelkép a kapszulahotel beszélő, ember formájú robot).

jr_east_shinkansen_e4.jpg

A minél jobb helykihasználás (pontosabban hogy minél kisebb befektetéssel minél több utast tudjanak szállítani) jegyében némely vonalon emeletes szerelvények is közlekednek. (forrás: Wikipedia)

 

1024px-jr_central_shinkansen_700.jpg

Az új vonalak építése számos műtárgy (alagutak, hidak) megalkotását is szükségessé tették - ezek nem olcsók, de eddig a befektetések megtérültek. (forrás: Wikipedia)

 

Jelen poszt írója például egyszerűen nem tudja megunni a Sinkanszenről és a Fudzsi-hegyről készült fényképek nézegetését.

 

Jó utat!

1024px-jr_central_n700_002.JPG

Futurisztikus külső, kényelmes belső. (forrás: Wikipedia)

hikariticket.jpg

Sinkanszen-jegy. (forrás: Wikipedia)

A bejegyzés trackback címe:

https://vilagbarangolo.blog.hu/api/trackback/id/tr9614027788

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2018.07.10. 17:25:55

És meglepően kedvező árakon lehet vele száguldozni a Japan Rail Pass miatt.

Beer Monster 2018.07.10. 19:04:00

Budapest-Tapolca 3,5 óra.

FuraTermék · www.furatermek.blog.hu 2018.07.10. 19:19:15

@ébrenjáró: Köszönöm az észrevételt, a jövőben igyekszem kevésbé kattintásvadász és profitorientált lenni.

Zetor 2000 2018.07.10. 22:31:59

Azt nem lehet megtudni a cikkből, hogy miben jobb, mint a francia vagy a kínai, de a magyartól se tudni, hogy mitől jobb... Ha már ilyen a beharangozó, akkor lehetne a végére valami, hogy pl. eddig 5 perc alatt van a késett idő, vagy ilyesmi. Hátha örülnénk neki, mert pl. újat mond a cikk.

DonTintoretto 2018.07.10. 22:33:27

Valóban van valami, amit a franciák nem tudnak. A kínaikról nem tudom. A shinkansenek többnyire pontosak, ezt a TGV-kről közel sem tudom elmondani.

zolia 2018.07.10. 23:04:10

Csak ismételi tudom az előttem szólok reklamációját, de - netán egy kiegészítés formájáéban -ki fog derülni valaha is a cikkből, hogy most akkor miben is más/jobb a japán gyorsvasút a többinél? Vagy nem is volt szándék rá, hogy a cikk ezt bemutassa? Ez mondjuk elég nagy baj, merthogy a cím erre tett ígéretet, hogy ezt bemutatja, nagy kár, hogy kísérletet sem tett a megvalósítására. A mulasztást persze még mindig lehetne pótolni, de ez most már nyilvánvalóan nem fog megtörténni, mert a szerzőnek valójában fogalma sincs, miben is jobb a japán gyorsvasút a többinél. Csupán az a kérdés, akkor miért erre hegyezte ki a címadást?
Nem megsértődni kell, ha valaki kattintásvadásznak titulál egy kattintásvadász, semmitmondó cikkecskét, hanem semmitmondó cikkecske helyett valódi tartalommal megtöltött cikket kellene írni.

FuraTermék · www.furatermek.blog.hu 2018.07.11. 04:48:29

@Zetor 2000: @zolia: Szó sincsen sértődésről, csak egyszerűen rossz ajtón kopogtattok, az Index címlapját ugyanis nem én szerkesztem - a poszt címében (Sinkanszen - száguldani tudni kell) nincsen semmi kattintásvadász...amúgy nem kell nagy dologra gondolni a különbségnél: a Sinkanszen sokkal inkább vált országa jelképévé, mint a többi nagysebességű vasút.

Make Valamit · http://make.blog.hu 2018.07.11. 09:45:34

Nekik megéri mert hetente millió meg millió utast szállítanak, simán visszajön a befektetés pár évtized alatt.

virgo 2018.07.11. 10:28:43

@Beer Monster: Budapest- Gyula: 220km, 4 óra.... a 70-es évek óta utazom ezen a vonalon, de akkor lehet hogy kicsit gyorsabb volt.

ilyet még a shinkanzen (hikari, whatever) se tud

humorpalanta 2018.07.11. 10:50:31

Most a wikipédiát olvasom újraírva? Kösz, kitűnő blogbejegyzés...

Beer Monster 2018.07.11. 12:25:13

@virgo: Én is megnéztem a máv menetrendet, meg a wikipediát, beszédes

"Legendás, hogy a gőzmozdonyok gyorsabban tették meg a távot a jelenlegi menetidőnél, akkoriban nagyjából 3 órát tett ki a Budapest-Tapolca táv, míg a gyorsvonat ma kb. 3 1/2 órás menetidővel bír."

protézisesh 2018.07.11. 13:15:56

@Make Valamit: az “eredeti” japan vasuttarsasag azert ment csodbe, mert kiepitette a nagysebessegu halozatot. A mai tarsasagOK rendbene vannak, mert a szanalas utan olcsobban tudnak kozlekedni a meregdraga infrastrukturan. Az ilyen vasutaknal nem a vonat a draga, hanem a palya...
Amugy a TGV 575kmh-t tud, ez még a maglevek sebesseget is meghaladja.

2018.07.11. 15:16:55

Biztos forrásból tudom, hogy mi, magyarok is készülünk valamire. Okosan megvárjuk, amíg a világ beleöl egy csomó időt és pénzt a fejlesztésekbe, majd hirtelen feltaláljuk a teleportációt és csak röhögünk rajtuk.

Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.07.11. 17:46:09

@FuraTermék: sajnos az indexet olyanok szerkesztik, akikre az utcaseprést sem bíznám.

szkepi 2018.07.11. 18:38:43

@világevő: na az igazsághoz tartozik, hogy a JRPass nem kétfilléres cucc, de valóban borzasztó hasznos, akárcsak a Ninja wifi.

szkepi 2018.07.11. 18:43:45

Shinkanzenre felszállva ahogy a kép is mutatja 2-3 ülések. Megkérdezzük az egyik japán utitársunkat melyik oldalon lesz a Fuji? mire ő: ezen ! és már szedi is a cókmókját, hogy átadja nekünk. Ilyenek a japcsik. ( amikor odaérünk szól: Na most figyeljünk!) Nálunk csak azért nem ilyenek az emberek mert egy valamirevaló Fuji hegyünk sincs.

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2018.07.11. 20:21:39

@szkepi: nem olcsó? Mihez képest? Egy retúrjegy is drágább lenne két város között, mint egy hétre a korlátlan utazás.

szkepi 2018.07.12. 06:42:14

@világevő: 2 fő 6nap 150.000 FT. és nagyon nagyon megéri, de drága. Tudom odakint minden drága.
süti beállítások módosítása