Érdekes helyek. Érdekes szokások. Érdekes történetek.

Barangolás a világban

Gyűrű a víz felett

A Garzón-lagúna hídja

2021. április 12. - FuraTermék

A világon nem egy, nem két és nem három olyan híd van, amelynek fotóját megnézve nagy bizonyossággal meg tudnánk mondani nem csak a nevét, de azt is, hogy pontosan hol fekszik. Ez köszönhető a panorámának, a híd színének, kialakításának vagy éppen funkciójának.

800px-bridge_laguna_garzon_detail.png

Elágazás a parton: vajon hova vezetnek az utak? (forrás: Wikipedia)

 

Mai posztunkban röviden bemutatjuk a Garzón-lagúna hídját, amely egy nem mindennapi építmény.

Írásunk helyszíne Dél-Amerika, annak is az egyik legfejlettebb államaként számon tartott Uruguay. Habár fejnehéz országról van szó (a fővárosban, Montevideóban él a népesség mintegy harmada, és a gazdasági és ipari potenciál is itt koncentrálódik), évszázadok óta fontos - és részben megoldatlan - kérdés a vidéki területek közlekedési hálózatának fejlesztése. 

800px-uruguay_maldonado_map_svg.png

Maldonado megye Uruguay délkeleti részén helyezkedik el. Keletről Rocha megye határolja. A két megye tengerparti határán helyezkedik el a Garzún-lagúna, amely hosszú ideig komoly kihívás elé állította a környéken közlekedni vágyókat. (forrás: Wikipedia)

 

Különösen igaz volt ez a partvidék mentén húzódó lagúnavidék számtalan kisebb-nagyobb szigetére, ahol az összeköttetést a szárazfölddel jobbára csak kompokkal (vagy még úgy se) voltak képesek biztosítani. A délkeleti partvidék mentén elhelyezkedő Maldonado megye egyik ilyen lagúnájának, a Garzón-lagúnának (Laguna Garzón) a két partját hosszú időn keresztül csak több tíz kilométeres kerülővel lehetett megközelíteni.

garzon_station.jpg

A közeli Garzón falucska vasútállomásának épülete. (forrás: Wikipedia)

 

A mintegy 18 négyzetkilométer vízfelületű lagúna és környéke természetvédelmi terület. 

laguna_garzon_01.jpg

1995-től szerény kapacitású komp biztosította az átkelést az egyébként alig kétszáz méter széles vízfelületen. Egyszerre legfeljebb négy-öt autót volt képes szállítani, és rossz időben nem volt használható. (forrás: Wikipedia)

 

Az uruguayi kormány már az 1950-es években kereste a lehetőséget a Maldonado és Rocha megyék közötti, partvidék menti közúti kapcsolat kialakítására, de az 1990-es évekig túl sok konkrétumot nem tettek az ügy érdekében. 1995-ben végül a lagúna két partja között elindult a kompszolgáltatás (fordulónként három-négy autóval), de rossz időjárás esetén ezt sem lehetett használni.

rafael_vinoly.png

Rafael Viñoly Beceiro uruguayi építész... (forrás: Wikipedia)

 

800px-tokyo_international_forum02s3872.jpg

...aki többek között a fenti tokiói épületkomplexum megálmodásával szerzett magának hírnevet a nemzetközi szakmai körökben. (forrás: Wikipedia)

 

Végül 2014-ben döntés született: a Garzón-lagúna felett hidat kell építeni! Miután a hídépítéshez szükséges három dologból (pénz, pénz és pénz) mindhárom meglett, a tervek elkészítésével megbízták a nagyvilágban magának hírnevet szerző uruguayi építészt, Rafael Viñoly Beceiro-t. Az úriember a nem mindennapi formatervezéssel és kialakítással vált ismertté

bridge_laguna_garzon-3.jpg

A mintegy tizennégy hónapig tartó építkezés után egy gyűrű jelent meg az uruguayi tengerparton, mintegy jelképezve Maldonado és Rocha megyék eljegyzését. Ha-ha. (forrás: Wikipedia)

 

Viñoly nem a két pont között a legrövidebb út az egyenes elvet vallotta magának a híd megálmodásakor: ő egy gyűrűt tervezett, amelynek két ívét a két ellentétes irányú sáv foglalja el. Az egyébként 202 méter hosszú vízfelületet átívelő, járdával is kiegészített (kerékpárosok által is használható) híd építkezési munkálatai 2014 szeptemberében kezdődtek, majd a következő év decemberében már át is adták a forgalomnak. 

sky_wefest_003.jpg

A gyűrű egyik oldala a Maldonado megyéből jövő, a másik a megyébe tartó forgalmat bonyolítja le. A gyalogosoknak kialakított járda mellett az útfelületet kerékpárosok is használhatják. (forrás: Wikipedia)

 

Azért minimális helyismeret szükséges a híd használatához: egy átlag hidat használó autós ahhoz van hozzászokva, hogy ha felhajt a pályára, akkor nem kell majd kanyarodnia rajta...

bridge_laguna_garzon-6.jpg

A Garzún-lagúna hídja a szárazföld belseje felől fotózva. A híd alatt a környékre jellemző kisebb hajók könnyedén el tudnak haladni. (forrás: Wikipedia)

 

A mintegy 12 millió USA dollárba kerülő konstrukció a közlekedési probléma egy csapásra történő megszüntetése mellett (forgalmasabb napokon akár ezer autó is használja!) mellett még igazi turistalátványosság is lett: valljuk be, nem minden nap találkozunk egy ilyen unortodox kialakítású hídpályával. 

bridge_laguna_garzon.jpg

A gyűrű kialakítás akarva-akaratlanul is lassításra készteti az autósokat, mielőtt felhajtanának a hídpályára. (forrás: Wikipedia)

 

Habár leginkább a levegőből látványos, de azért "talajszintről" is rá lehet csodálkozni.

Zárásként itt egy rövid drónfelvétel a gyűrű alakú hídról:

A bejegyzés trackback címe:

https://vilagbarangolo.blog.hu/api/trackback/id/tr6916493504

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

wrstjnethn 2021.04.14. 13:40:57

Újabb ékes példája az építészek végtelen hülyeségének. Ennél pocséklóbb, fenntarthatatlanabb, értelmetlenebb és a felhasználók számára káros építményt már régen láttam. Itt látszik igazán, egy építész mennyire tesz a felhasználók igényeire, a kivitelezési és fenntartási költségekre, a felhasznált anyagok mennyiségére, a tájba illesztésre, stb. stb. Cserébe viszont ebben az esetben még ronda is lett a híd. Kár, hogy nem akadt senki, aki egy lapáttal agyonverte volna mikor ezt a tervet lerakta az asztalra.

kondi2005 2021.04.14. 14:50:40

Uramatyám! Azon lehet vitatkozni, hogy jól néz-e ki (szerintem alapvetően igen), de egy közúti hídnak a funkciót kellene szolgálnia, s csak utána a látványt. Éles kanyar mögött vízfelület? Közvilágítás nuku? Egy ilyen íven végighajtani is rémálom. Arról nem is beszélve, hogy ebből a pénzből még két másik hiányzó híd megépülhetett volna.

tlantos 2021.04.14. 14:54:06

Egyedi. Ertelme meg semmi. Es utana meg egy foldutban folytatodik. Akkor inkabb arra koltottek volna, hogy leaszfaltozzak.

Motorogre 2021.04.14. 15:23:31

Lehet hogy a megnövekedett turista forgalom behozza az árát ? Nem tudjuk.
Az biztos, hogy szellemesebb mint pl. egy ezredik lovas-szobor ...

wrstjnethn 2021.04.14. 16:26:30

@Motorogre: Csak ezért senki nem fog a világ végéig elutazni...

kondi2005 2021.04.14. 17:30:00

@tlantos: pont azért egyedi, mert nincs értelme. Ma egy sztárépítész a világ legfeleslegesebb baromságát is megépítheti, és ez nem ciki hanem dicsőség.

tlantos 2021.04.15. 10:48:56

@kondi2005: majd ha a sajat f.szaval veri a csalant, azt csinal, amit akar.
De itt masok penzet koltotte, es masok hetkoznapi hasznalati targyat alakitotta at ugy, hogy az ne legyen alkalmas 100%-ban a feladata ellatasara.

Pic 2022.03.29. 11:49:18

@wrstjnethn: Egyetértek veled több pontban is az építészeket és a pazarlást illetően, meg ugye a funkcióból adódó feladatot (rövid, gyors átjutás) is igen művészien teljesíti, de szerintem értelmetlensége ellenére legalább szép, nem úgy mint a jelenleg hazánkban dühöngő látszóbeton láz, ami személy szerint kiba irritál.

A látszóbetonnál nagyobb bunkóságot elképzelni nem tudok. A sok kis hühye faf, rózsadombi villában nevelkedett építészcsemete aki életében nem látott még lakótelepet közelről, nem járt még vidéki kisfaluban, ahol egymás hegyén hátán állnak a funkcionálisan kész, de teljességében soha be nem fejezett családi házak, nem lefestve csak bekőporozva, a messziről látszó pénhiány miatt burkolatlan, de rendkívül trendi látszóbeton alapokkal...... mivel fa zsaluzatot használtak mindenütt, így természetesen mindegyikben látszik a nagyon fontos "fa erezetet megmutató lenyomat a betonban", hogy Makovecz lépne a tökükre és lökné őket hanyatt..

Egy normális magyar számára a látszóbeton spórolást, szegénységet jelent, némi igénytelenséggel párosítva.
süti beállítások módosítása