Érdekes helyek. Érdekes szokások. Érdekes történetek.

Barangolás a világban

Metro-2

Titkos földalatti Moszkva alatt

2021. október 04. - FuraTermék

Az orosz főváros, Moszkva a Föld egyik legnagyobb metróhálózatának büszke tulajdonosa. A rendszer állomásai és alagútjai nem titkoltan egy nukleáris háború esetén a civil lakosság óvóhelyeként funkcionálnának, hogy biztosítsák több százezer ember túlélését a nagy piros gombok megnyomása után.

d_subway_train_in_moscow.jpg

Moszkvai metrószerelvény. A moszkvai a világ egyik legkiterjedtebb földalatti metróhálózata a maga 412 kilométeres hosszával. (forrás: Wikipedia)

 

Sokak szerint a publikus metróval párhuzamosan azonban létezik egy szupertitkos hálózat is, amelyet már kifejezetten az utolsó háborúra alkottak meg, s amelynek beceneve: Metro-2 (Метро-2).

Metró épül Moszkva alatt

Ugyan már a 19-20. század fordulóján is léteztek tervek egy Moszkva alatti vasúti közlekedési rendszer kiépítésére, az elképzelést sokáig nem követte a megvalósítás. Végül a Szovjetunió idején, az 1930-as években hozzáláttak az első földalatti vonal megépítéséhez; ekkoriban még javarészt kézi erővel folyt a munka (a munkaerő-utánpótlással nem akadtak problémák). 1935-ben az első vonal, a Szokolnyicseszkaja (Сокольническая линия) megkezdte működését Sztálin, a Párt és a Szovjetunió nagyobb dicsőségére.

_svg.png

A moszkvai metró emblémája. (forrás: Wikipedia)

 

A hálózat a második világháború kitöréséig lassan, de biztosan bővült. Miután 1941 nyarán a németek megtámadták a Szovjetuniót, és a főváros közelébe értek, a metró alagútjai és állomásai óvóhelyként funkcionáltak a fokozódó légitámadások elől menedéket kereső tízezrek számára. 

A háború alatt Sztálin sok időt töltött a Majakovszkaja (Маяковская) állomáson, mint ideiglenes óvóhelyen.

1024px-overflowed_platform_of_vyhino_fore_part_3.jpg

Naponta közel hétmillió ember használja a metrót Moszkvában. A nagy többségük valószínűleg el sem gondolkodik azon, vajon milyen alagúthálózatot rejt a föld mélye. (forrás: Wikipedia)

 

A háború után az újjáépítés a Szovjetunió szinte minden erőforrását lekötötte, ezért csak az 1950-es évektől indult újra a metróépítés a fővárosban. Napjainkban a metróhálózat tizennégy vonalból és 206 állomásból áll - utóbbiak többsége mélyen a föld alatt, a külvilágtól való hermetikus elzárást biztosító, élesben remélhetőleg soha nem használandó berendezésekkel (nyomásbiztos kapuk, levegőztető rendszerek, satöbbi) van felszerelve.

Plusz még egy metró

800px-_8.jpg

A Kreml közelében három vonal is rendelkezik metróállomással. A feltételezések szerint az egymással átjárókon keresztül összekötött vonalak mellett (vagy alatt) húzódik meg egy szupertitkos metróvonal állomása... (forrás: Wikipedia)

 

Napjainkban (pontosabban addig, amíg valaki valamikor hivatalosan meg nem erősíti a létezését) csak egyfajta városi legendaként kezelendő egy Moszkva alatti második metróhálózat létezésének kérdése. A Metro-2 névvel illetett hálózat elsődleges feladata - így szól a fáma -, hogy közvetlen menekülési útvonalat biztosítson az orosz politika szívének tekintett Kremltől egy nukleáris háború (vagy más vészhelyzet) esetén a felsővezetés számára. 

dps-01_and_as1a_in_d6_tunnel.jpg

A feltételezések szerint a Metro-2 részét képező D-6-os vonalon készült a fenti felvétel néhány metrószerelvényről. (forrás: Wikipedia)

 

Egy tizenkét milliós városban - főleg napjainkban, amikor több millió autó van Moszkvában - nem is kérdéses, hogy egy mélyen a föld alatt húzódó alagút sokkal gyorsabb és biztonságosabb menekülési lehetőséget jelent, mint akár autóval (gyorsabb), akár helikopterrel (biztonságosabb) távozni.

800px-cold_war_museum_moscow_model.jpg

A moszkvai metró nem csak közlekedési eszköz, hanem jól felkészített polgári védelmi objektum is: nukleáris háború esetén több százezer moszkvai lelne biztonságra a hermetikusan zárható alagutakban, valamint a metróhoz kapcsolódó vezetési pontokon. A fenti képen a manapság hidegháborús múzeumként szolgáló, a metró közelében kiépített Taganszkij Vezetési Pont (42-es számú bunker) makettje látható. (forrás: Wikipedia)

 

A legendárium szerint már Sztálin is utasításba adta az 1930-as években egy titkos földalatti alagút megépítését - ez akkoriban még "csak" autóval volt járható, az 1960-as években azonban metrószerelvények számára is használható alagutat fúrtak a nagyváros alatt, amely a Moszkvától távolabb fekvő vnukovói (Вну́ково) repülőtérrel biztosított összeköttetést.

1024px-vnukovo_international_airport_2019.jpg

A vnukovói nemzetközi repülőtér terminálja. A feltételezések szerint a Metro-2 egyik végállomása a repülőtér alatt került kialakításra. (forrás: Wikipedia)

 

1992 nyarán (a nagy szabadság idején) a Junoszty (Юность) magazin megjelentetett egy novellát, amely a titkos moszkvai metróhálózattal foglakozott - itt említették először az egészet Metro-2 néven. Jól értesültek tudni vélik, hogy a négy vonalból álló hálózat állomásai 50-200 méterrel húzódnak a föld alatt, s tökéletesen alkalmasak arra, hogy egy nukleáris telitalálatot is átvészeljenek.

moscow_metro_d6_tunnel_switch.jpg

A képen a feltételezések szerint a Metro-2 egyik bejárata látható a hagyományos metróról egy leágazás formájában. (forrás: Wikipedia)

 

moscow_metro_d6_station_platform.jpg

Egy újabb fotó a feltételezett Metro-2-ről, ezúttal egy kiszolgáló peron formájában. (forrás: Wikipedia)

 

Egy évvel korábban egy amerikai védelmi minisztériumi tanulmány is foglakozott a Moszkva alatti titkos alagutakkal, amelyek hossza állítólag meghaladja a közforgalmú metróhálózat 412 kilométeres hosszát.

Vajon létezik?

Sokan kizárólag azért merészkednek le a moszkvai metróba, hogy megkeressék a Metro-2 lehetséges nyomait, ugyanis az - szintén a jól értesültek szerint - több ponton is kapcsolódik a "nyilvános" hálózathoz. Persze az önmagában sem túl egészséges dolog, ha egy aktív polgári védelmi létesítményben kutakodunk olyan helyen, ahol nem szabadna...

mapmetro2.jpg

Egy amerikai hírszerzési jelentésben szereplő térkép a Metro-2 feltételezett nyomvonaláról (szaggatott vonallal). (forrás: Wikipedia)

 

Az nem túl valószínű, hogy az orosz kormány valamikor is elismeri a Metro-2 létezését (vagy az annak fenntartásában részt vevő emberek hirtelen őszinteségi rohamot kapnának), abban pedig csak bízhatunk, hogyha létezik is, soha nem kell majd élesben kipróbálni, mennyire hatékony menekülési útvonal...

d6_universitet_ventilation_complex_3.jpg

A metró alagútjainak nem csak nukleáris háború idején, hanem békeidőben is szüksége van a friss levegőre, amelyet a felszínen telepített szellőztető berendezések biztosítanak. A képen az egyik ilyen levegőztető komplexum látható a Moszkvai Állami Egyetem közelében. (forrás: Wikipedia)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vilagbarangolo.blog.hu/api/trackback/id/tr4916704240

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bemce 2021.10.06. 22:00:27

Pár éve volt szerencsém ebédelni a 42-es bunkerben. Sztálin már nem volt ott...

Békássy Csaba 2021.10.07. 01:19:53

Pontosan lehet tudni a Metro-2 számára gyártott metro-kocsik gyártási számat: ezeket bizonyára készenlétben tartják (feltöltött akkumulátorokkal).
Csak mellékesen: a londoni m,etró is úvóhelyként szolgált a világháború idején.
És a vízzáró kapuk vízbetörés idején is nélkülözhetetlenek: emlékeztetnék az Astoriánál történt vízbetörésre, és a prágai metrót elárasztó árvízre.

Békássy Csaba 2021.10.07. 01:21:14

@bemce: Mi tagadás, írígyellek .....

gigabursch 2021.10.07. 10:04:15

Ha, ha, ha, ha...
hahahaha

Ettől komolyabb cikket vártam.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2021.10.07. 10:10:24

Metró 2-ről nem tudok, de Retró 2 tuti, hogy van, mert majdnem minden délben ott ebédelünk a kollégákkal. Ez amúgy a 4-es metró Bikás parki megállója közelében van. :)

PiBá 2021.10.07. 13:29:11

Bibi csúszott a szövegbe: s amelynek beceneve: Metro-2 (Меmро-2) - METPO-2.

Békássy Csaba 2021.10.07. 13:46:15

@PiBá: Részleteznéd: mi a bibi szerinted?

PiBá 2021.10.07. 15:09:10

@Békássy Csaba:
Igen.
Metro-2 (Меmpo-2). Zárójelben, gondolom, a cirill betűs átírás volt a szándék. A cirill kis t-t csak írásban írják m-nek, nyomtatásban nem.
Metro-2 (Метро-2)

FuraTermék · www.furatermek.blog.hu 2021.10.07. 15:31:22

@PiBá: a vicc az, hogy a szerkesztő felületen helyesen szerepel...köszi az észrevételt!

PiBá 2021.10.07. 16:10:58

@FuraTermék: Szívesen. A bitek tudnak ennél furcsább tréfákat is űzni az emberrel ...

Pala 2021.10.07. 19:56:45

Van a mi fővárosunkban is bőven titkos föld alatti létesítmény, olyan is, ami már évtizedek óta használaton kívül van, csak épp nemigen kutatja senki. Tudtommal egyedül Dézsy Zoltán foglalkozik a pincebörtönökkel – és politikai oldaltól függetlenül mindenhol gáncsolják. Pedig írásai a hivatalosan antikommunista, viselkedésében nagyon is bolsevik, a hatalom ülepébe nyakig belebújó Pesti Srácokon jelennek meg. Szegény Dézsy jobb médiumot, nagyobb ismertséget és elismerést érdemelne…

horex · http://horex.uw.hu/ 2021.10.07. 23:18:05

Moszkva és a mindenkori vezetők elmatadtak a kor követelményeitöl
Ugye a silókba telepitett rakétákrol váltottak az ide-oda mozgatható rakétákra
Na ilyen a magyar védelem is. A 6-os villamoson utazgatnak hogy az ellenség ne találja meg őket

@Pala:
Hagyd ez a Dézsi baromságot. Sokat kutattak és soha ne találtak semmit
56-ban ott voltam a Köztársaság téren amikor fúrták a földet kazamatákban börtönzött hazafiak után kutatva
Azóta el is adták azt az MSZP székházat
Lehet hogy azóta is ott sikolztoznak a rabok a föld alatt?

Pic 2022.03.29. 11:35:36

@horex: Nem láttad a cikket a székház bontásáról? Ha jól emlékszem a történetre akkor a bontáskor ott maradt egy függőleges hengeres betontömb ami mélyen lemegy a föld alá. Ha jól emlékszem lépcsőházra tippeltek a szakik, hogy valamikor az lehetett, de valami okból valakik úgy zárták le, hogy kiöntötték betonból az egészet.

Mivel az építtető egy kapitalista cég akinek nincs annyi elpazarolni való pénze mint a magyar államnak, hogy eltapsoljanak 2 milliárd forintot bontásra, mint a magyar állam tette pár éve a millenárison, mikor szétszedette a Ganz generátor tesztelő 2 méter vastag, erősen vasalt betonfalait, emlékeim szerint az építtető benne hagyta az új épületben ezt a betontömböt.
süti beállítások módosítása