Érdekes helyek. Érdekes szokások. Érdekes történetek.

Barangolás a világban

Pumák az égen

Magyar vadászgépek akcióban

2020. február 10. - FuraTermék

Szinte minden, háborúban résztvevő nemzet hadereje fel tud mutatni olyan alakulatot vagy éppen fegyvernemet, amely az adott konfliktusban kiemelkedő katonai teljesítményt nyújtott, s amelyre az utókor később tisztelettel és megbecsüléssel emlékezik vissza. Mexikónak ott van a Szent Patrik-zászlóalj, a braziloknak az expedíciós hadtestük, vagy az oroszoknak a gárda-harckocsihadosztályaik, hogy Nagy Sándor falanxáról ne is beszéljünk (nem fogunk).

insignia_hungary_army_101st_home_air_defence_fighter_wing_1939-1945_svg.png

Az üvöltő vörös pumafej - a második világháborús vadászrepülők jelképe. (forrás: Wikipedia)

 

Blogunkon egyszer már foglalkoztunk második világháborús repülőalakulattal (akkor a mexikói expedíciós repülőszázadot, az Azték Sasokat vettük górcső alá), s Magyarország korabeli történetével (az utolsó győztes háborúnkkal) mai írásunkban pedig röviden bemutatjuk nektek a Magyar Királyi Honvéd Légierő legismertebb alakulata, a 101. "Puma" Honi Légvédelmi Vadászrepülő Ezred történetét.

Már messziről lehetett hallani a mély morajlást, így a kis Fejér vármegyei falu lakói közül sokan összegyűltek a főtéren. Kisvártatva a tűző nyári napsütésben egymás után bukkantak fel a négymotoros bombázók - hatalmas égi bálnák módjára éppen a székesfőváros felé tartottak halálos rakományukkal.

Mielőtt azonban még a falu fölé értek volna, az egyik hatalmas füstöt csapva maga után vált ki az alakzatból...aztán még egy...magyar vadászgépek egy csoportja (a gépek elején egy üvöltő vörös puma fejével, amit a lentiek nem láthattak) dühödt méhekként vetették magukat a sokszoros számbeli fölényben lévő amerikai bombázókra és a kísérővadászokra. A légi ütközet elkezdődött.

Bombázás!

Mikor 1941 júniusában Magyarország is csatlakozott a németek Szovjetunió elleni hadjáratához, még kevesen gondolták, hogy mennyi megpróbáltatás vár az országra. A 2. hadsereg Don melletti pusztulása hatalmas tragédia volt, de a keleti front közeledése (és a növekvő harctéri veszteségek) mellett 1944-től más kihívással is szembe kellett néznie a hátországnak: a frissen kiépített dél-olaszországi támaszpontokról ugyanis az év elejétől az amerikai 15. légierő (légi hadsereg) rendszeres és nagyszabású bombatámadásokat intézett az ország kiemelten fontos infrastruktúrája ellen.

Az amerikaiak célja a közlekedési (vasúti) csomópontok - mint például Szolnok vasúti pályaudvara -, valamint az ipari üzemek módszeres pusztítása volt. Mintegy mellékesen (a célzás pontatlansága miatt) azonban gyakran civil célpontokat (lakónegyedeket) ért támadás, ezek pedig több ezer polgári személy életét követelték.

800px-szolnok_bombazasa_1944-ben_fortepan_15899.jpg

Amerikai B-24-es négymotoros bombázók Szolnok bombázása közben. (forráa: Wikipedia)

 

A gyakran több száz négymotoros nehézbombázó (és az őket kísérő, szintén több száz vadászrepülőgép) által végrehajtott nappali támadások ellen akkoriban csak nagyon kevés vadászgépet tudott bevetni a Magyar Királyi Honvéd Légierő, és azok sem tartoztak egységes parancsnokság alá, ami megnehezítette a szervezett védekezést.

A harcban a magyarok mellett - osztrák légi támaszpontokról - gyakran vettek részt német vadászrepülő-alakulatok is, ezek elsődleges feladata azonban Bécs védelme volt.

patch_15th_usaaf.png

Az Egyesült Államok Hadserege 15. légierejének emblémája. Az előbb Észak-Afrikából majd Dél-Olaszországból operáló parancsnokság elsődleges feladata a tengelyhatalmas közép-európai célpontjainak bombázása volt. (forrás: Wikipedia)

 

Pumák az égen

1944 áprilisában már olyan súlyos volt a helyzet, hogy a légierő parancsnoksága elhatározta: egy önálló vadászrepülő magasabb egységet (ezredet) szerveznek, hogy hatékonyan tudják pusztítani a Magyarországra már lassan napi szinten érkező jenkiket.

f5d7e2880f138d2a90ca9e882bc1f1ed.jpg

A Messerschmitt Bf-109-es vadászrepülőgép a pumák színeiben. A Magyarországon is gyártott repülőgép a második világháború második felében a magyar légierő alap-vadászgép-típusa lett. (forrás: pinterest.com)

 

A döntést rövidesen tett követte: 1944. május 1-jén Veszprém repülőterén megalakult a 101. "Puma" Vadászrepülő Osztály Heppes Aladár őrnagy parancsnoksága alatt (a korábban a keleti fronton harcoló 5/I. "Puma" vadászrepülő osztály alapjain) - a kezdetben három vadászrepülő századdal rendelkező alakulatot a kor egyik legmodernebb vadászrepülőgépével, a Magyarországon is gyártott Messerschmitt Bf 109-es példányaival szerelték fel. 

Vezérünk a bátorság, kísérőnk a szerencse 

- a Pumák jelmondata

desktop_screenshot_2018_04_02_12_14_44_68.jpg

Egy számítógépes játékból kiemelt képkocka: az ellenséghez képest maroknyi számú magyar vadászgépek az esetek többségében sokszoros túlerővel voltak kénytelenek szembenézni. (forrás: pinterest.com)

 

Május végétől a vadászrepülő-osztály elkeseredett harcokat vívott a sokszoros túlerőben lévő (és mint említettük, gyakran több száz vadászgép által kísért) amerikai bombázó-kötelékekkel - ugyan számos bombázót és kísérő vadászgépet lelőttek (miközben több tucatnyi saját pilótát és gépet vesztettek), de végül érdemben nem tudták megakadályozni a támadásokat.

A Magyarország elleni legnagyobb amerikai légitámadásra 1944. július 2-án került sor, amikor 620 B-24 Liberator bombázó (300 P-38-as és P-51-es vadászgép kíséretében) szőnyegbombázást hajtott végre budapesti és győri célpontok ellen, amelyekben több száz ember vesztette életét.

325fightergroup-p-51-1945.jpg

P-51 Mustang - az amerikai vadászgéptípus az 1944-es Magyarország elleni légi hadjárat meghatározó típusa volt - a magyar vadászrepülők jelentős saját veszteség mellett számos ilyet lőttek le a légiharcokban. (forrás: Wikipedia)
 

A bombázás alatt és után alakult ki a Magyarország feletti egyik (ha nem a) legnagyobb légicsata, amelyből a 101. osztály gépei is kivették részüket: legalább nyolc bombázót lelőttek, miközben a bevetett tizennyolc magyar vadászgép fele nem tért vissza a veszprémi támaszpontjára. 

Jönnek az oroszok

1944 szeptemberében az addigi osztály méretű (három századból álló) alakulatot az eredeti cél szerint ezreddé fejlesztették: először két osztállyal (hat századdal), később pedig már három osztállyal (kilenc századdal) vették ki a részüket a "pumások" az amerikaiak, majd 1944 őszének végétől a már Magyarország területén előrenyomuló szovjet csapatok elleni harcból.

A bevetések során számos "ász" (legalább öt igazolt légi győzelemmel rendelkező) született a tehetséges (és szerencsés) pilóták közül. Az ezred parancsnoka, Heppes Aladár pályafutása során nyolc légi győzelmet ért el, de a 101. ezred kötelékében szolgált minden idők legsikeresebb magyar vadászpilótája, Szentgyörgyi Dezső zászlós is, aki 30 légi győzelmet aratott a háború során.

Ezen a linken elérhető az ezred ismert pilótáinak névsora.

iho_hu.jpg

Szentgyörgyi Dezső, a legsikeresebb magyar vadászpilóta - összesen 30 igazolt légi győzelmet aratott a háború folyamán; a kép már polgári pilóta korában készült. (forrás: Wikipedia)

 

A felfejlesztést követően hiába állt az ezred mintegy száz vadászgépből, az amerikaiakat időközben felváltó szovjetek is hatalmas túlerőt vonultattak fel a frontvonalon. 1945 tavaszán a Vörös Hadsereg előretörése miatt az ezredet Veszprémből először Kenyeribe, majd Szombathelyre, végül Ausztriába telepítették át. Itt érte a háború vége őket 1945. május 5-én: az ezred állománya (miután gépeiket felgyújtották) amerikai fogságba került. 

b964f00e8c48ff3dc33e30fb76e5f2ab.jpg

Heppes Aladár repülő alezredes portréja - a legendás vadászpilóta elévülhetetlen érdemeket szerzett a honi légvédelmi vadászrepülők megszervezésében, később pedig a Puma vadászrepülő-osztály (majd ezred) parancsnokaként tevékenykedett. (forrás: Wikipedia)

 

A Puma vadászrepülő-osztály (majd ezred) létezésének röpke két éve alatt (beleszámítva a keleti fronton töltött időszakot is) közel négyszáz (!) légi győzelmet aratott az amerikaiak és szovjetek ellen, ennek azonban meg kellett fizetni az árát: a bevetésekről rengeteg pilóta soha nem tért vissza.

Nem egyszer előfordult, hogy a gépét már elhagyó, ejtőernyővel a föld felé tartó pilótára jenki kollégái tüzet nyitottak, ami azért nem gentlemanhez illő viselkedés, valljuk be. 

A hálás (?) utókor

A háború után hatalomra kerülő kommunista kormányzat sokszor ellenségként kezelte a fogságból hazatérő egykori vadászpilótákat (az alakulat parancsnoka, Heppes Aladár nem tért haza - később az Egyesült Államokban telepedett le). Az 1940-es évek végén sokan közülük részt vettek a légierő újjászervezésében, az 1950-es évek első felében azonban kegyvesztetté váltak: sokszor börtön, kínzás és teljes mellőzés, nélkülözés jutott osztályrészükül a Horthy-rendszer szolgálatának "bűne" miatt.

Szentgyörgyi Dezső 1957-től újra szenvedélyével, a repüléssel foglalkozott (miután koholt vádak alapján hat évet töltött börtönben): a Malévnál lett pilóta. 1971-ben Koppenhágában egy repülőszerencsétlenségben vesztette életét.

tibor_tobak_plaque_bp03_szolo80.jpg

Tobak Tibor emléktáblája. Az egykori pilótát később mint a Pumások krónikását ismerték meg, aki több műben is feldolgozta az alakulat történetét. (forrás: Wikipedia)

 

A rendszerváltásig nem nagyon volt ildomos a pumások második világháborús tevékenységéről, tetteiről beszélni széles nyilvánosság előtt. 1989 után azonban fordult a kocka: az egykori pumás vadászpilóta, Tobak Tibor számos könyvben és írásban dolgozta fel egykori alakulatának történetét, és segített a még élő veteránok összefogásában is.

unnamed_1.jpg

Frankó Endre nyugállományú főhadnagy, az utolsó élő második világháborús Puma-pilóta. Nem csak pilótaként, hanem mérnökként is nagyot alkotott, ugyanis ő tervezte meg a budapesti libegőt. (forrás: borsonline.hu)

 

Ami a katonaságot illeti, a Magyar Honvédség legnagyobb légi támaszpontja, a kecskeméti Szentgyörgyi Dezső nevét viseli, a jelenleg egyetlen vadászbombázó-századunk pedig a Puma névre hallgat, de német gépmadarak helyett már svéd griffekkel repül. 

02_gripen_mti.jpg

A 101. "Puma" vadászrepülő ezred alárendeltségébe tartozó századok 1944 végén:

101/I. osztály ("Miklós")

  • 101/1. "Zongora" század
  • 101/2. "Retek" század
  • 101/3. "Drótkefe" század

101/II. osztály ("István")

  • 101/4. "Vihar" század
  • 101/5. "Mókus" század
  • 101/6. "Kölyök" század

101/III. osztály ("József")

  • 101/7. "Káró Ász" század
  • 101/8. "Ricsi" század
  • 101/9. "Béka" század

A bejegyzés trackback címe:

https://vilagbarangolo.blog.hu/api/trackback/id/tr7215464754

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ultrich · http://www.cafeonline.hu 2020.02.11. 01:08:11

Ha valaki aktivabban erdeklodne:

www.pumaszallas.hu/pumak-es-a-tobbiek-a-2-vilaghaboruban/177-pumak-es-a-tobbiek.html

Es Tobak Tibor konyveit mint csak olvsamany, barmifele hadaszati erdeklodes nelkul is erdemes elolvasni. Jo tollu iro volt az oreg.

camell · http://indafoto.hu/camell 2020.02.11. 05:43:18

Szerintem a 101/7 Káró, és nem Kóró volt. Maga az írás tetszett, köszi.

baraonda · baraonda.blog.hu 2020.02.11. 06:40:33

Néhány éve készült Frankó Endréről és Szentiványi Jánosról (utóbbi azóta sajnos már nem él) egy dok. film. Szívből ajánlom. ("Veteránfilm" )

sodakita 2020.02.11. 07:15:28

Én a magam részéről minden írást köszönök, ami a világháborús hőseinkről szól, így ezt is.

sterimar 2020.02.11. 07:38:00

Tobak Tibor könyvei afféle kalandregények, amik azonban a valóságról szólnak. Nagyon érdekesek, kiskamasz gyerekeim is habzsoltálták őket

BiG74 Bodri 2020.02.11. 07:44:05

Tisztelet, hogy ilyen folyamatos túlerővel szemben is helytálltak (ők is)!

FuraTermék · www.furatermek.blog.hu 2020.02.11. 08:01:45

@camell: Köszönöm az észrevételt, javítottam.

Kampfer 2020.02.11. 08:05:47

@FuraTermék: Köszönet az írásért! Ajánlanám még Stenge Csaba könyvét is 'Elfeledett hősök' címmel, amely a Magyar Király i Honvéd Légierőt mutatja be. Számomra hiánypótló és korszakalkotó könyv, remek kiegészítése a Pataki-Rozsos-Sárhidai könyveknek és Tobak Tibor munkáinak is.
Az összes pilótánk, minden más katonáink és áldozataink lelkét vigyázzák az Égiek, legyen a részük megbecsülés, emlékezet és örök tisztelet!
Kamp.

Pierr Kardán 2020.02.11. 08:49:16

Azt lehet tudni, hogy miért pont a (nem túl jól repülő) pumáról nevezték el magukat?

Lecsó75 2020.02.11. 09:24:59

A vörös üvöltő pumafej először 1938-ban jelent meg a magyar légierőben. Heppes Aladár tervezte meg a jelvényt amikor parancsnokhelyettes volt az 1/3. vadászrepülő századnál (Baráth László rajzolta meg). A pumafej eltérően más századjelvényektől nem egy bizonyos századhoz kötődik, hanem Heppes Aladárhoz. Amikor őt áthelyezték egy másik vadászegységhez a pumafej "követte".

A "vezérünk a bátorság, kísérőnk a szerencse" jelmondat az 1/3. vadászrepülő század parancsnokától, Nagy Mihálytól származik. Először az 1/3. majd (átnevezését követően) 2/2. hadrendi számú vadászszázad használta, később az 5/I. vadászosztály a keleti fronton. Legvégül pedig a 101. vadászrepülő osztály majd ezred.

Pirx pilóta · http://late-modern.blogspot.hu/ 2020.02.11. 09:28:18

A háború utáni kommunista koncepciós perek során nem csak kínzásban és börtönben volt részük sajnos: Tóth Drumit halálra ítélték és kivégezték...

Gazz 2020.02.11. 09:58:04

RIP Szitár Gyula. Puma vadászpilóta. Nagymamám falujából származott, Tamási fölött lőtték le, a saját falujától 20 kilométerre.

Make Valamit · http://make.blog.hu 2020.02.11. 10:31:07

Melegen ajánlott Krascsenics Lajos szakaszvezető "Egy Magyar Királyi Vadászrepülő Visszaemlékezései" c. könyvét elolvasni, néha előfordul antikváriumokban. Igazi fekete humorral tálalt belsős sztorik a VO101 mindennapjaiból.

Perler Zuárd 2020.02.11. 15:25:19

@Ultrich: Érdemes a "Magyar szárnyak" 90-es évekbeli számait is olvasgatni - a kommunista rendszer elmúltával a sok külső vagy belső emigrációba kényszerült repülő újra tudta hallatni a hangját, nagy lelkesedéssel írták meg visszaemlékezéseiket. Sajnos a 90-es évek vége felé egyre többen költöztek át az örök vadász(pilóta)mezőkre (köztük atyám is a 101/9-es Béka századból), mára talán ketten vannak még életben.
süti beállítások módosítása