Érdekes helyek. Érdekes szokások. Érdekes történetek.

Barangolás a világban

Repülőtér a jegesmedvék földjén

A Thule Légibázis

2021. június 28. - FuraTermék

A NORAD-ot bemutató posztunkban már elmondtuk leírtuk, hogy a parancsnokság egész Észak-Amerika légterének megfigyeléséért és védelméért felelős. Mivel a Föld legnagyobb szigeteként is ismert, Dánia fennhatósága alatt álló Grönland is a kontinens része, kézenfekvő volt, hogy a NORAD rá is kiterjessze tevékenységét.

aerial_picture_of_thule_air_base_1.jpg

A légibázis és környéke madártávlatból. (forrás: Wikipedia)

 

A "Tovább" gomb után következzen a Thule Légibázis rövid története!

Jönnek a jenkik

A történet, amely a második világháború elején kezdődik, egészen pontosan Dánia Németország általi 1940-es megszállásával. Nem sokkal később ugyanis a Washingtonba akkreditált dán nagykövet, Henrik Kauffmann kormánya beleegyezése nélkül (virtuálisan felmutatva középső ujját a németeknek) megállapodást kötött az amerikaiakkal, hogy garantálják Grönland Németországgal szembeni védelmét - vagyis támaszpontokat létesíthetnek a szigeten a vélt náci invázió megállítására.

Kauffmann ezzel a hazaárulás vádját kockáztatta, szerencséje volt, hogy esze ágában sem volt hazatérni a német "védnökség" alatt álló Dániába...

800px-yoshizawa_kenkichi_henrik_kauffmann_1932_cropped.jpg

Henrik Kauffmann, Dánia nagykövete Washingtonban 1939 és 1958 között. Hazája német megszállását követően ő kötötte meg a megállapodást Grönland Egyesült Államok általi védelméről. (forrás: Wikipedia)

 

A következő évtől az Egyesült Államok számos tengerészeti és légi támaszpontot létesített Grönlandon - mai posztunk főhősét, a szigetország északnyugati csücskében, az Északi-sarktól alig 1500 kilométerre fekvő, nomád inuit vadászok által lakott vidéken fekvő Thule Légibázist (Thule Air Base, grönlandi nyelven Qaanaaq Mitarfik, dánul pedig Thule Lufthavn) 1943-ban alapították meg időjárás-megfigyelő állomásként, dán személyzet üzemeltetése mellett.

A "Thule" nevet az ókori görög és római mitológia elképzelt szigetéről kapta, amelyet a világ legészakibb pontjaként aposztrofáltak. El tudjuk tehát képzelni, hol érezhették magukat az idelátogató jenkik...

A hidegháború kezdetén...

A második világháború végén Dánia visszanyerte önrendelkezését, s azon nyomban megújította a Grönland védelméről szóló szerződéseket az Egyesült Államokkal (Kauffmann nagykövet pedig nem lett hazaáruló, posztján maradt 1958-ig). Az időközben egy leszállópályával kiegészülő Thule támaszponton megjelent az állandó amerikai személyzet is, de a légibázis még mindig csak kisegítő szerepkörben jött szóba az 1947-ben önállóvá váló légierő parancsnokságán.

A legközelebbi inuit település, a napjainkban hatszáz fő által lakott Qaanaaq egy ideig szintén a Thule (majd Új-Thule) nevet viselte. 

1280px-74th_fighter-interceptor_squadron_f-89s_thule_1955.jpg

A 74. elfogó vadászrepülő-század F-89-es vadászrepülői a Thule Légibázison 1955-ben. (forrás: Wikipedia)

 

Közben 1949-ben létrejött a NATO (benne alapító tagként Dániával), 1950-ben pedig kitört a koreai háború, amely azzal fenyegetett, hogy az éppen csak elkezdődött hidegháború a kelleténél forróbbá válik. Immáron valós fenyegetéssé vált, hogy a Szovjetunió nukleáris csapást mér Észak-Amerikára, mégpedig az Északi-sark felől érkező hatalmas bombázóflották segítségével. 

reconnaissance_from_thule_air_base.jpg

Grönlandról kiindulva (és az Északi-sark felett átrepülve) az amerikai felderítő repülőgépek könnyedén elérhették a Szovjetunió északnyugati partjait. (forrás: Wikipedia)

 

Az amerikaiak gyorsan hozzáláttak a védelmük megszervezéséhez: volt tennivaló, addig ugyanis a zord klímájú, ritkán lakott északi területeken (Alaszkában, Kanadában és Grönlandon egyaránt) kis túlzással több pingvin jutott egy lakosra, mint légvédelmi támaszpont. 1951-ben megkezdték a Thule Légibázis fejlesztését, amivel 1953-ra végeztek: a nyári, jégmentes időszakokban a haditengerészet által ideszállított építőanyagokból a szintén a flotta által idejuttatott több ezer munkás megépítette a 3047 méter hosszú kifutópályát, valamint a támaszpont föld feletti és föld alatti létesítményeit. Nem sokkal később már F-89-es vadászrepülőgépek adtak készültségi szolgálatot Thule-ról, hogy bármikor elfoghassák a szovjet bombázókat.

nike-missile-family.jpg

A Nike-program keretében kifejlesztett légvédelmi rakéták. A Thule Légibázis védelmére 1958-tól négy indítóhelyen kerültek telepítésre rakétaindítók, amelyek a szárazföldi hadsereg kezelésében álltak. (forrás: Wikipedia)

 

A vadászrepülőket még az '50-es években bombázók egészítették ki, ugyanis az Északi-sark felett átrepülni, s csapást mérni az ellenségre nem csak a szovjeteknek jelentette a legrövidebb utat...az Egyesült Államok Hadászati Légiparancsnokságának (US Strategic Air Command) bombázói rendszeresen kóstolgatták a szovjet légvédelem éberségét, kicsi izgalmat csempészve a hosszú, sötét téli éjszakákba, amelyek itt decembertől februárig tartanak.

pm2anuclearpowerplant.jpg

Az egykor szupertitkos Iceworm (Jégféreg)-projekt keretében a Thule Légibázis mellett telepített mobil atomerőmű. (forrás: Wikipedia)

 

A bázis volt a kiindulópontja az akkoriban szupertitkos Iceworm (Jégféreg)-programnak, amelynek keretében Grönland északnyugati részén a jenkik számos mobil ballisztikus rakétaindító-állomást létesítettek a jégen - mindezt a területet birtokló Dánia kormányának tudta nélkül. Az 1960-ban induló munka során számos, kutatóállomásnak álcázott indítóhelyet alakítottak ki, a programot azonban végül 1966-ban törölték.

...és közepén 

Időközben a bázis védelmére légvédelmi rakétákat is telepítettek, 1961-ben pedig Thuletól 21 kilométerre északkeletre beüzemeltek egy korai előrejelző radarállomást a bombázóknál komolyabb fenyegetést jelentő ballisztikus rakéták megfigyelésére - a rakétákat ugyanis szintén az Északi-sark felett lőtték volna át az utolsó háborúban...

1024px-boeing_b-52g_in_flight_061026-f-1234s-021.jpg

Egy B-52G hadászati bombázó. Az 1960-as években rendszeresen települtek bombázók Thule-ba, hogy szükség esetén innen indulva mérjenek csapást a Szovjetunióra. (forrás: Wikipedia)

 

1965-től jelentősen megnövekedett a jenkik tevékenysége Észak-Grönlandon. Nemcsak vadászgépek és bombázók, hanem felderítő repülőgépek is rendszeresen tiszteletüket tették a bázison, amelynek létszáma az évtized végére már elérte a 3300 főt. 

thule_eskimos.jpg

Inuitok szánkóikon. A B-52-es balesetét követően ezek segítségével jutottak el a mentőcsapatok a katasztrófa helyszínére. (forrás: Wikipedia)

 

1968. január 21-én következett be a bázis történetének legsúlyosabb légi katasztrófája, amikor egy visszatérőben lévő B-52-es bombázón tűz ütött ki; miután személyzete katapultált, az irányítatlanná váló gép a támaszponttól 12 kilométerre a Baffin-öböl vizébe csapódott. Beszámolónk a balesetről itt véget is érne, hiszen happy end lett az eredménye, csak egy kis bökkenő volt: a gép fedélzetén volt négy, egyenként 1,1 megatonnás hidrogénbomba, amelyből csak hármat találtak meg - a negyedik még ma is valahol a tenger fenekén pihen.

thuleradiationcheck.jpg

A B-52-es fedélzetén szállított négy hidrogénbombából hármat találtak meg. A kutatási és mentési munkák idején rendszeresek voltak a sugárzás-ellenőrzések. (forrás: Wikipedia)

 

Érdekesség, hogy Thuleban mérték 1972-ben a leggyorsabb széllökést tengerszinten, amelynek sebessége 333 km/h volt.

Napjainkig

12_sws_rain_storm_rainbow.jpg

A Thule mellett telepített korai előrejelző és figyelmeztető radarállomás... (forrás: Wikipedia)

 

thule_bmews.jpg

...és a műholdakkal történő kommunikációt segítő antennák. (forrás: Wikipedia)

 

A hidegháború enyhülésével és a szovjet bombázók jelentette fenyegetés csökkenésével párhuzamosan kivonták a vadászrepülőgépeket a támaszpontról - a bombázókkal egyetemben, amelyek ezt követően csak látogatóban jelentek meg a jegesmedvék földjén. 1982-től a bázis üzemeltetését a korai előrejelző radarok kezeléséért felelős Légierő Űrparancsnoksága (Air Force Space Command) vette át, 2020-tól pedig a frissen önálló haderőnemmé váló Űrerő (United States Space Force) a repülőtér gazdája.

800px-emblem_of_the_peterson-schriever_garrison_svg.png

Az Egyesült Államok Űrerejének Thule Légibázist is működtető parancsnokságának emblémája... (forrás: Wikipedia)

 

12th_space_warning_squadron.png

...és a korai előrejelző radarállomást üzemeltető 12. űrmegfigyelő századé. (forrás: Wikipedia)

 

A már említett korai előrejelző radar mellett egy műholdkövető- és irányító rendszer is működik a Thule Légibázison, amelyet a nyári időszakban (ekkor jobban megközelíthető a bázis) közel hatszáz fő üzemeltet - kisebb részben a mai napig szolgálnak dánok is a támaszponton, hiszen névleg mégiscsak dán földön tettünk ma látogatást...

1024px-thule_ab_greenland_39033264061.jpg

Sarki fény a sarki támaszponton. (forrás: Wikipedia)

 

Egy nagyon rövid nyári, jégmentes időszakban a repülőtér még hajóval is megközelíthető, a grönlandi légitársaság (Air Greenland) pedig rendszeresen szervez ide repülő- és helikopterjáratokat a legközelebbi grönlandi településről, Qaanaaqból.

qaanaaq_greenland.jpg

A Thule-hoz legközelebbi grönlandi település, Qaanaaq látképe. (forrás: Wikipedia)

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vilagbarangolo.blog.hu/api/trackback/id/tr2116605188

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.06.29. 01:10:16

A Thule szóból viszont a svédek csináltak világhíres tetőbox- és bicikliszállító márkanevet.
:-))
(Illetve manapság már rengeteg minden egyebet az aktív élemódhoz.)
süti beállítások módosítása